وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه هدف ما در بازآفرینی شهری ارتقا منزلت و کیفیت زندگی مردم در داخل شهرها است، گفت: 25 هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده شهری در کشور بازآفرینی می شوند.

به گزارش مرور نیوز، عباس آخوندی روز سه شنبه در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرای نوسازی 100 واحد مسکونی در بافت فرسوده محله سیروس در منطقه مولوی تهران افزود: در یک دوره 5 ساله قرار است 66 هزار هکتار از بافت های فرسوده شهری در کشور بازآفرینی شود.

وی اظهارداشت: اگر در هر هکتار از این بافت های فرسوده شهری 100 نفر ساکن شوند در این صورت 6 میلیون و600 هزار نفر در واحدهای مسکونی بازآفرینی شده در این مناطق ساکن می شوند و کیفیت و منزلت اجتماعی آنها نیز ارتقا می یابد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: اداره شهرها دیگر با فروش تراکم و سوداگری عملی نیست و باید با تراکم کم همه این بافت های فرسوده شهری بازسازی شوند تا منزلت اجتماعی ساکنان آن نیز در محلات هدف ارتقا یابد.

وی گفت: آغاز عملیات ساخت این 100 واحد مسکونی در یک منطقه جنوب شهر تهران برای نخستین بار تغییر رویکرد خوبی بر اساس هویت ایرانی است تا ما به داخل شهرها توجه داشته باشیم، نه این که هزاران میلیارد تومان از سرمایه های کشور را در بیابان ها ساختمان بسازیم و ثروت ملی را هدر دهیم.

آخوندی افزود: با فروش تراکم و سوداگری و تجارت شهری در ایران هم اکنون شاهد احداث ساختمان های بدقواره در سطح کشور هستیم و این نشان می دهد که چگونه شهرهای ایران نتیجه سود خوش تجارت شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در این مراسم گفت: بزرگترین دستاورد دولت تدبیر و امید به جای بیرون شهرها توجه به درون شهرها است، زیرا در 40 سال گذشته همواره به بیرون از شهرها توجه شده و تغییر این رویکرد مهمترین سیاست دولت در حوزه بازآفرینی شهری است.

نادر محمدزاده افزود: در استان تهران ما 15 هزار هکتار بافت فرسوده داریم که هم اکنون چهار میلیون و 500 هزار نفر در این بافت ساکن هستند و مجموع خانوارهای ساکن این بافت ها در استان تهران یک میلیون و 100 هزار خانوار است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران بیان کرد:هر چند که در بسیاری از شهرها کاهش صدور پروانه ساختمانی مواجه بودیم، اما در بافت های فرسوده شهر تهران صدور پروانه های ساختمانی امسال افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: امروز تلاش همه دست اندرکاران و دولت ساماندهی و بازآفرینی بافت های فرسوده شهری است تا هرچه می توانیم مساحت بافت های ناکارآمد شهری کاهش یابد.

با حضور سرپرست شرکت بهسازی شهری ایران و معاونین وزارت راه شهرسازی و مدیرعامل بانک مسکن عملیات اجرایی ساخت 100 واحد مسکونی در منطقه سیروس در یکی از محله های جنوب شهر تهران آغاز شد.

گروه سرمایه گذاری بانک مسکن تامین مالی این پروژه را بر عهده دارد تا پس از دو سال این محله در جنوب تهران با هویت ایرانی و اسلامی بازآفرینی شود.