با توجه به گران‌تر شدن نفت روسیه به‌دنبال استقبال پالایشگاه‌های دولتی چین و همچنین پالایشگاه‌های هند، پالایشگاه‌های خصوصی چین خرید نفت از ایران را افزایش داد

 به گزارش مرور نیوز به نقل از بلومبرگ، پالایشگاه‌های خصوصی چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام دنیا به‌دنبال افزایش رقابت برای نفت روسیه، نفت بیشتری از ایران خریداری می‌کنند.

 با توجه به گران‌تر شدن نفت روسیه به‌دنبال استقبال پالایشگاه‌های دولتی چین و همچنین پالایشگاه‌های هند، پالایشگاه‌های خصوصی چین بشکه‌های نفت ایران را ترجیح می‌دهند.

 واردات نفت خام و میعانات گازی چین از ایران 20 درصد در ماه مارس نسبت‌به ماه قبل‌از آن افزایش یافته و به 800 هزار بشکه در روز رسیده است. تحلیلگران عقیده دارند این روند افزایشی در ماه‌های آینده ادامه خواهد داشت.

 این تغییرات در داخل چین نشان‌دهنده تغییرات پی‌درپی در بازار جهانی نفت است. جریان نفت روسیه به سمت آسیا به‌دنبال خودداری خریداران غربی از خرید نفت این کشور افزایش یافته است. با وجود این‌که نفت ایران مدت‌هاست توسط آمریکا تحریم شده، اما پالایشگاه‌های چین همواره از خریداران نفت این کشور بوده‌اند.

 تحلیلگران برای بررسی جریان نفت ایران از روش ردیابی کشتی‌ها استفاده می‌کنند، چون فروش نفت ایران از ژوئن 2022 در اطلاعات رسمی گمرک آورده نمی‌شود. بخشی از نفت ایران با عنوان نفت خام مالزی فروخته می‌شود.

 بیشتر نفت ایران در گذشته به پالایشگاه‌های دولتی چین می‌رسید. اما پالایشگاه‌های خصوصی چین در شاندونگ حالا از اصلی‌ترین خریداران نفت این کشور هستند.

 صادرات نفت ایران به چین در فوریه به حدود 1.2 میلیون بشکه در روز رسید. یعنی با توجه به این‌که حداقل یک ماه طول می‌کشد تا بشکه‌های نفت ایران به چین برسند، سایر بشکه‌های این کشور احتمالاً در واردات چین در ماه مارس و آوریل ثبت خواهند شد.

 نفت ایران در ماه مه 12 دلار در هر بشکه پایین‌تر از شاخص نفت برنت به فروش می‌رسد. درحالی‌که نفت اورال روسیه 10 دلار و نفت اسپوی این کشور 6 دلار کمتر از نفت برنت فروخته خواهد شد. با توجه به این قیمت‌ها، پالایشگاه‌های خصوصی چین نفت ایران را به نفت روسیه ترجیح داده‌اند.

 این پالایشگاه‌های خصوصی در شاندونگ 20 درصد از ظرفیت پالایشی چین معادل 3.7 میلیون بشکه در روز را تشکیل می‌دهند و تقریباً تنها وابسته به نفت‌های تحریم شده به‌خاطر قیمت پایین‌تر آن‌ها هستند. این پالایشگاه‌ها بیشتر نفت ایران، روسیه و ونزوئلا را وارد می‌کنند.