چالوس شهری زیبا در شمال ایران است که در استان مازندران واقع شده است. ما در این مقاله سعی کردیم علاوه بر پرداخت به جزئیات این شهر از بهترین ماه سفر به چالوس نیز بگوییم.

به گزارش مرور نیوز، شهر زیبا و پرطرفدار چالوس در انتهای جاده زیبای چالوس، دروازه ورودی به بهشت ایران یعنی شمال است. طبیعت بکر و غیر قابل وصف این منطقه، باعث شده تا چالوس به یکی از بهترین مقاصد سفر در شمال ایران تبدیل گردد. برای توسعه گردشگری، چالوس زیرساخت‌های مناسبی داشته و امکانات لازم جهت بهره‌مندی از این زیرساخت‌ها وجود دارد. بسیار از افراد به دنبال بهترین ماه سفر به چالوس برای اقامت در هتل‌های خوب این شهر مثل هتل ونوس پلاس چالوس هستند.

برای اکثر افراد، لذت سفر به شهرهای شمالی به دریا و ساحل آن خلاصه می‌شود با این حال جاذبه‌های طبیعی استان مازندران بسیار فراتر از این می‌باشد. آشنایی با جاذبه‌های متعدد شهر چالوس، سفر به این منطقه از شمال را جذاب‌تر می‌کند. ما در این مقاله بهترین ماه سفر به چالوس همه اطلاعات لازم برای سفری خاطره‌انگیز را در اختیارتان می‌گذاریم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

 

چالوس کجاست؟

شهر چالوس از جمله قدیمی‌ترین شهرهای استان مازندران بوده که در غرب این استان واقع شده است. این شهر در جلگه‌های ساحلی دریای خزر قرار داشته و قسمتی از نواحی کجور و کلارستان است. بخش‌های شرقی این شهر در ناحیه کجور و قسمت‌های غربی در ناحیه کلارستان، واقع شده‌اند.

تاریخچه چالوس

این منطقه از شمال ایران، در طول تاریخ، جنگ‌های داخلی و خارجی و قومی و قبیله‌ای بسیاری را شاهد بوده است. اکثر پهلوانان و مشاهیر از این خطه می‌باشند. شهر چالوس در بازه‌هایی از تاریخ، روستایی خلوت، خالی از سکنه بود که جهت تبعید افراد مخالف حکومت، از این منطقه استفاده می‌شد. این شهر از دوره پهلوی به بعد، شکوه سابق خود را پیدا کرد و به منطقه‌ای توریسی با امکانات تفریحی و مدرن تبدیل شد. در حال حاضر شهر چالوس از بهترین نقاط توریستی در کشور ما است. هرساله مسافران بسیاری، در بهترین ماه سفر به چالوس میهمان این شهر می‌شوند.

این منطقه را در گذشته به‌دلیل اختلاف ارتفاع در کوه‌پایه تا ساحل و واقع شدن بخش‌هایی از شهر در جلگه‌های پست دریایی، چاله است یا اله س می‌نامیدند. در گویش طبرستانی این نام چالس گفته می‌شد که با گذشت زمان با نام چالوس شناخته شد.

آب و هوای چالوس

اینجا یک منطقه شمالی بوده و باید انتظار آب و هوای معتدل و مرطوب را از آن داشت. در حالت کلی در راهنمای بهترین ماه سفر به چالوس آن را شهری با آب و هوای متنوع باید در نظر گرفت. شما در تمام فصول در این شهر، بارش باران را خواهید داشت. آب و هوای شرجی که این منطقه از آن برخوردار است عادی می‌باشد. از جهتی، اقلیم چالوس به خاطر نزدیک بودن به دریا بیشتر دارای حالت شرجی و مرطوب است. اینگونه در این شهر، حتی در بهترین ماه سفر به چالوس هر لحظه بارشی زیبا و پر از خاطره را تجربه خواهید کرد.

بهترین زمان سفر به چالوس

بهترین ماه سفر به چالوس ماه‌های بهار است. در این ماه‌ها، آب و هوا خنک تر بوده، زیبایی‌های طبیعت در اوج قرار دارند، تمام درخت‌ها سرسبز و پربار هستند، دریا و آبشارها نیز جوشان و پرخروش‌اند.

بطورکلی امکان اینکه در این شهر برف را ببینید بسیار کم است. به همین خاطر در راهنمای بهترین ماه سفر به چالوس به شما پیشنهاد می‌دهیم که در اواسط بهار یعنی ماه زیبای اردیبهشت به آنجا سفر کنید که بهترین ماه سفر به چالوس همین ماه است. البته صد در صد که سایر فصل‌ها نیز زیبایی‌های خاص خود را دارند.

مردم چالوس

اکثر جمعیت شهر چالوس تشکیل شده از بومیان کلارستان از تبار طبری هستند. هرچند مشابهت بسیاری بین لهجه‌های مختلف در خطه شمال وجود دارد، با این حال تنوع آن بسیار زیاد است. در مازندران گویش مازندرانی یا مازنی رایج می‌باشد، اما در مناطق مختلف این استان، مردم دارای لهجه‌های متفاوتی هستند. مردم چالوس با گویش مازندرانی غربی صحبت می‌کنند. در سرشماری صورت گرفته در سال ۱۳۹۵ جمعیت چالوس تقریبا ۶۱ هزار نفر برآورد شده است. این شهر از بیشترین جمعیت منطقه غرب مازندران برخوردار می‌باشد.

فرهنگ و آداب و رسوم چالوس

بیشتر جمعیت شهر چالوس را بومیان کلارستان از تبار طبری تشکیل می‌دهند. با وجود مشابهت زیاد بین لهجه‌های مختلف در خطه شمال، اما تنوع آن بسیار زیاد است. در مازندران گویش مازندرانی یا مازنی رواج دارد، اما در قسمت‌های مختلف این استان مردم مازندران لهجه‌های متفاوتی دارند. مردم چالوس با گویش مازندرانی غربی صحبت می‌کنند. در سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت چالوس در حدود ۶۱ هزار نفر برآورد شده است. این شهر بیشترین جمعیت منطقه غرب مازندران را دارد.

زیبایی ها و جاذبه های گردشگری

از زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری این شهر، حیرت‌زده خواهید شد. مگر میشود از دریاچه ولشت چالوس دیدن کنید و عاشق نقطه به نقطه ی آن نشوید؟ یا نمک آبرود که همیشه میزبان هزاران گردشگر و مسافر است. در این قسمت از راهنمای بهترین ماه سفر به چالوس، قصد داریم به شما زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری این شهر را معرفی کنیم. حتما توصیه می‌کنیم، در سفر به چالوس از این موارد بازدید کنید. یادتان باشید با خود دوربین عکاسی مناسب به همراه داشته باشید، تا خاطرات و صحنه‌های ماندگار از سفرتان را ثبت کنید.

 

جاده چالوس

 

دیدنی جاده چالوس

جاده چالوس از جمله چشم‌نوازترین جاده‌های دنیا است که دارای چشم‌اندازهای فوق ‌العاده می‌باشد. این جاده همچنین از مسیر پرطرفدار و پرتردد شمال کشور به شمار می‌آید. نام دیگر جاده چالوس جاده ۵۹ است که احداث آن در سال ۱۳۱۲ آغاز شد.

در این مسیر بسیار زیبا که یکی از پرپیچ و خم‌ترین جاده‌های کشور نیز محسوب می‌شود، با کلی دیدنی مواجه خواهید شد که بازدید از همه‌شان کلی وقت‌گیر است. بهتر است صبح خیلی زود به سمت جاده چالوس راه بیفتید تا از هوا و خلوتی جاده بهره‌مند گردید. بطور طبیعی در روزهای وسط هفته، شلوغی کمتری نصیبتان می‌شود. به همین خاطر چنانچه آخر هفته یا تعطیلات رسمی قصد سفر به چالوس را دارید، ترافیک جاده و شلوغی آن را در نظر داشته باشید

سد امیرکبیر یا سد کرج از بهترین جاها برای توقف در مسیر جاده چالوس می‌باشد. وجود سد امیرکبیر در جاده چالوس زیبایی این مناظر را چند برابر کرده است. همچنین برخورداری از چشم ‌اندازهای فوق‌العاده در این جاده، باعث جذب توریست‌های زیادی به این منطقه شده ‌است. شما این امکان را دارید تا با سفر به شمال کشور و شهر چالوس از مناظر بکر و دلنشین این جاده لذت کافی را ببرید.

 

 

شهرک توریستی نمک آبرود

از بهترین مناطق تفریحی در اطراف شهر چالوس باید به شهرک توریستی نمک آبرود اشاره داشت. انواع تفریح‌های هیجان‌انگیز در این شهرک زیبا وجود دارند. هر سال گردشگران زیادی به این منطقه می‌آیند. از امکانات این مجموعه باید به تله‌کابین، زیپ لاین، پیست کارتینگ، سورتمه، باشگاه تیراندازی، شهر بازی کودکان و بزرگسالان، باشگاه سوارکاری، پینت بال و رستوران و هتل اشاره کرد.

تفرجگاه ساحلی نمک آبرود برای آقایان و بانوان دو منطقه آزاد شنا دارد. در این ساحل این امکان را دارید تا قایق‌سواری کنید. در این تفرجگاه، برای رفاه حداکثری مسافرین ساحلی ۴۰ چتر، بوفه، دوش‌های آب و سرویس‌های بهداشتی فراهم شده است.

 

تله کابین

 

آبشار اکاپل

در جنگل کوهستانی سردی چال کلاردشت، آبشار اکاپل قرار دارد. این آبشار رو به جنگل بوده و شما را یاد فیلم های اتوپیایی می‌اندازد. آبشار آکاپل یکی از آبشارهای طبیعی در چالوس بوده که توریست‌های زیادی در سفر به چالوس، بازدید از این جاذبه را جزو برنامه خود قرار می‌دهند.

آدرس آبشار اکاپل: چالوس، کلاردت، جنگل سردی چال

دریاچه ولشت

در فاصله سی کیلومتری یکی از جاذبه‌های چالوس یعنی آبشار اکاپل، دریاچه‌ بکر و چشم‌نوازی وجود دارد که اگر می‌خواهید کمپ بزنید، بهترین گزینه می‌باشد. چنانچه در دسته افرادی هستید که ترجیحتان اقامت در جنگل و طبیعت است تا چهار دیواری هتل و خانه، پس این دریاچه گزینه خوبی می‌باشد. بین شهر چالوس و آبشار اکاپل، دریاچه زیبای ولشت قرار دارد. که هر آن چیزی که از یک دریاچه رویایی، می‌خواهید از آب و هوا گرفته تا منظره و آسمان، در اینجا خواهید دید.

آب این دریاچه از طریق چشمه‌های موجود در دل خودش تامین می‌شود. به همین خاطر شاهد یک دریاچه آرام و ملایم خواهید بود که با ایستادن در کنار آن، به معنای واقعی کلمه روحتان جلا پیدا می‌کند. در کنار این دریاچه موهبت نفس کشیدن در طبیعت را به خوبی درک می‌کنید.

برای رسیدن به این دریاچه، خوب است بدانید که اکثر راه آسفالت بوده و بعد به روستایی به نام کردی چال خواهید رسید که باید آن را رد کنید. در نهایت، کمی مسیر خاکی را می‌پیمایید. در کنار ارتفاعات، و پستی و بلندی‌های سرسبزی که از آن عبور می‌کنید، به دریاچه ولشت می‌رسید

آدرس دریاچه ولشت: جنوب غربی چالوس و شمال شرقی منطقه کلاردشت، نزدیکی مرزن آباد

دریاچه ولشت

 

جمع‌بندی

چالوس شهری زیبا در شمال ایران است که در استان مازندران واقع شده است. این شهر با آب و هوای معتدل و چشم انداز خیره کننده کوه‌ها و دریا، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران می‌باشد. چالوس امروزه یک شهر مدرن و پیشرفته بوده که دارای امکانات رفاهی زیادی است. این شهر از دانشگاه، بیمارستان، فرودگاه و ایستگاه راه آهن برخوردار می‌باشد. چالوس همچنین دارای یک اقتصاد پویا است و مرکز صنایع مختلفی از جمله گردشگری، کشاورزی و صنایع دستی می‌باشد. ما در این مقاله سعی کردیم علاوه بر پرداخت به جزئیات این شهر از بهترین ماه سفر به چالوس نیز بگوییم.