در این مطلب، معروف‌ترین سوغاتی‌های شهر قم را خدمت شما عزیزان معرفی خواهیم کرد. تا پایان همراه ما باشید.

به گزارش مرور نیوز ، اگر قصد خرید بلیط قطار تهران قم و سفر به شهر بارگاه حضرت معصومه (س) را دارید، بد نیست که پس از زیارت حرم مطهر خواهر بزرگوار امام‌رضا (ع) و بازدید از مسجد جامع جمکران و سایر جاذبه‌های گردشگری این شهر، سری به بازارهای سنتی آن برای خرید سوغاتی بزنید. در ادامه مطلب، معروف‌ترین سوغاتی‌های شهر قم را خدمت شما عزیزان معرفی خواهیم کرد. تا پایان همراه ما باشید.

سوهان

سوهان

سوهان قم محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین سوهان ایران است که طرفداران بسیاری در سراسر کشور دارد. این شیرینی خوشمزه و مقوی از پختن ترکیباتی همچون آرد گندم، مالت، شکر و روغن تهیه می‌شود. درباره علت نام‌گذاری و تاریخچه این شیرینی داستان جالبی وجود دارد. قدمت سوهان درواقع به دوران قاجاریه و زمان افتتاح صحن عقیق حرم مطهر حضرت معصومه بازمی‌گردد. در آن تاریخ، هر یک از بزرگان شهر به‌رسم ادب و احترام پیشکشی را تقدیم جانشین شاه کردند؛ دراین‌بین، هدیه محمدعلی عطار که حلوایی شبیه به سمنو و شکر بود بسیار جلب‌توجه کرد. جانشین که از خوردن آن حلوا بسیار لذت برده بود، عنوان کرد که این حلوا همانند سوهانی غذای مرا هضم کرد؛ ازآن‌پس، نام سوهان بر این شیرینی خوشمزه باقی ماند. اگر قصد خرید این خوراکی بسیار خوش‌طعم‌و‌عطر را دارید، آن را می‌توانید از تمام بازارهای سنتی و شیرینی‌فروشی‌های شهر تهیه کنید.

 

نان کسمه

کسمه یکی دیگر از شیرینی‌های بسیار خوشمزه و معروف قم است که در شهرهای اراک و قزوین نیز تهیه می‌شود. ازآنجایی‌که این شیرینی ظاهری باریک و بلند شبیه نان بربری دارد، آن را با نام قاق به همین معنی نیز می‌شناسند. زنان قمی برای تهیه این شیرینی، ابتدا مقداری از خمیرمایه را داخل نصف پیمانه شیر و یک قاشق غذاخوری شکر حل می‌کنند و آن را به مدت ۵ دقیقه استراحت می‌دهند؛ پس از آن، کمی شکر، شیر و بیکینگ‌پودر را با هم مخلوط می‌کنند و خمیر مایه را به آن می‌افزایند. در مرحله بعد، روغن را به آن اضافه می‌کنند و برای ۵ ساعت دیگر به خمیر استراحت می‌دهند؛ پس از این مدت‌زمان، آن را به‌صورت چانه صدگرمی درمی‌آورند. هر چانه را به‌شکل نان بربری پهن می‌کنند و روی آن کنجد می‌ریزند و سپس در فر ۱۸۰ درجه می‌گذارند؛ بعد از ۲۰ دقیقه، این شیرینی خوشمزه قمی قابل سرو خواهد بود.

انجیر آردی

انجیر آردی

پس از خرید بلیط قطار قم، تهیه انجیر آردی، یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های این شهر، در اولویت است. همان‌طور که می‌دانید، یکی از راه‌های نگهداری انجیر، خشک‌کردن آن بوده و باتوجه‌به این‌که این میوه مرطوب است، در‌حین خشک‌شدن به‌هم می‌چسبد. مردم قم برای جلوگیری از این اتفاق به آن آرد می‌زنند؛ به‌معنای‌دیگر، انجیر آردی همان انجیر خشک بوده که به آرد آغشته شده است. این روش خشک‌کردن آن را از حمله آفات نیز حفظ می‌کند و کیفیت آن را در سطح مطلوبی قرار می‌دهد. اگر به فکر خرید هدیه‌ای خوشمزه و ارگانیک هستید، انجیر آردی بهترین انتخاب خواهد بود.

قالی دست‌بافت

مگر می‌شود به قم سفر کرد و به راسته فرش‌فروشان بازار این شهر سری نزد؟! فرش قمی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین فرش‌های دست‌بافت ایرانی در سال‌های اخیر است که قدمت بافت آن به بیشتر از صدسال می‌رسد. در گذشته‌ها، بیشتر از طرح‌های لچک و ترنج شاه‌عباسی و شکارگاه‌، برای بافت این قالی‌ها استفاده می‌شد؛ اما، اکنون انواع طرح‌های مدرن و سنتی قالی‌های دست‌بافت را می‌توانید در بازار پیدا کنید. محبوب‌ترین طرح فرش‌های دست‌بافت قمی شامل قالی‌های راه‌راه نقش باغ سنتی می‌شود که خطوط رنگی و سایر تزئینات در آن خودنمایی می‌کند. خرید تابلو فرش‌های دست‌بافت این شهر نیز ایده جالب دیگری خواهد بود.

مروار‌بافی

مروار‌بافی یکی دیگر از هنرهای بسیار زیبا و پرطرفدار استان و شهر قم است که به‌دست توانمند هنرمندان این منطقه و بااستفاده از مواد اولیه بسیار باکیفیت تهیه می‌شود. لازم به‌ذکر است که این هنر بسیار ظریف، همواره در کنار حصیربافی کاربرد دارد و در تولید برخی از محصولات شاهد ادغام این دو هنر با یکدیگر هستیم. مروار درواقع نوعی درخت بید است که از آن در جهت تهیه و تولید انواع سبد، جای‌نان، لوستر، آباژور، قاب آیینه، سطل، گهواره بچه، قفسه کتاب، مبل، میز و … استفاده می‌شود. خرید صنایع‌دستی مروار‌بافی انتخاب ارزشمند دیگری برای هدیه‌دادن به دیگران خواهد بود.

تابلوهای خراطی و معرق چوب

از دیگر صنایع‌دستی معروف و بسیار ارزشمند این شهر که به خرید آن بعد از رزرو بلیط قطار تهران قم و سفر به این استان تأکید می‌شود، تابلوهای معرق چوبی است. خرید این تابلوها به‌عنوان سوغاتی که از اصیل‌ترین هنرهای مردم قم محسوب می‌شوند و ارزش بسیار زیادی دارند، انتخاب بسیار شایسته‌ای خواهد بود. جالب است بدانید که این هنر در ساخت میز، صندلی و مبل‌های بسیار کلاسیک و اصیل ایرانی نیز کاربرد دارد. تابلوهای خراطی چوب نیز یکی دیگر از صنایع‌دستی مهم و تاریخی مردم قم است که قدمتی ۶۰۰ساله دارد.

خرمهره

خرمهره

یکی دیگر از سوغاتی‌های معروف استان قم که قدمتی دیرینه دارد، خرمهره است. خرمهره درواقع مهره‌های بزرگی بوده که در سنت مردم کشور ما برای رفع چشم‌نظر و رهایی از خیالات باطل کاربرد دارد. جالب است بدانید که قدیمی‌ترین نمونه آن مربوط به ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد در سومر بوده و در مقبره پادشاهان ایرانی از هزاره نخست تا دوران ساسانی، اشکانی و حتی هخامنشی نیز آثاری از آن‌ها یافت شده است. امروزه خرمهره قم جایگاه ویژه‌ای در سراسر کشور و حتی جهان دارد و سالانه میلیون‌ها عدد از آن به‌عنوان چشم‌نظر صادر می‌شود.

راهنمای خرید بلیط قطار تهران قم

حال که با معروف‌ترین سوغاتی‌های استان و شهر قم آشنا شدید، بد نیست که قبل از سفر و خرید بلیط های پیش فروش قطار با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی قم نیز آشنایی پیدا کنید و پس از آن برای سفر به این استان آماده شوید. فلای تودی یکی از معتبرترین سایت‌های فروش بلیط قطار و هواپیما در کشور است که خدمات بی‌نظیری را به کاربران خود ارائه می‌کند. جهت خرید بلیط قطار تهران قم از این سایت اینترنتی و دریافت تخفیفات فروش، تنها کافی است که پس از وارد‌کردن مبدأ و مقصد، چند ثانیه منتظر بمانید. بلیط های قطار این شهر به‌ترتیب قیمت از ارزان‌ترین به گران‌ترین نمایش داده خواهند شد که با بررسی هر یک درنهایت می‌توانید مقرون‌به‌صرفه‌ترین پیشنهاد را خریداری فرمایید.