شینزو آبه نخست وزیر ژاپن با انتقاد از استقرار سامانه های موشکی روسیه در جزایر مورد منازعه «کوریل» این اتفاق را تاسف بار خواند.

به گزارش مرور نیوز، وی روز جمعه با بیان اینکه این جزایر در اقیانوس آرام غربی قرار دارد و دو کشور بر سر آن مناقشه دارند، گفت: روسیه کار درستی صورت نداده و نمی بایست سامانه های موشکی خود را در آن مستقر می کرد.

این در شرایطی است که تنها کمتر از یک ماه دیگر ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه قرار است از ژاپن دیدن کند و یکی از بحث های دو طرف همین جزایر و مالکیت بر آنها خواهد بود.

روسیه پیشتر گفته است که نباید اجازه داد استقرار این سامانه های موشکی در جزایر مورد نظر بین دو کشور تیرگی ایجاد کند.

مسکو اعلام کرده است که سامانه های موشکی «باستیون» و «بال» این کشور هم اکنون در این جزیره مستقر و فعال شده است.

نزدیک به ۷۰ سال است که دو کشور بر سر مالکیت بر جزایر مذکور در اقیانوس آرام دچار اختلاف هستند و به همین دلیل نتوانسته اند پیمان صلح امضا کنند.

این جزایر در روسیه کوریل جنوبی و در ژاپن قلمرو شمالی نامیده می شود و همین موضوع موجب شده دو کشور از زمان جنگ جهانی دوم تا به امروز درباره یک پیمان صلح به نتیجه نرسند و مناقشات بر سر مالکیت بر جزایر که در کنترل روسیه می باشد، لاینحل مانده است.

«آبه» امروز در سخنان خود گفت: نباید اجازه داد این مسایل بیشتر از این مشکل ساز شود، اما طبیعی است که ژاپن به این کار روسیه از طرق دیپلماتیک اعتراض می کند.

انتظار می رود که پوتین روزهای ۱۵ و ۱۶ دسامبر (25 و 26 آذر ماه) به ژاپن سفر کند و هر دو طرف گفته اند که مایل به حل اختلافات از طریق گفت وگو هستند.

روسیه به دلیل آنکه تحت تحریم های اقتصادی غرب قرار دارد نیازمند کمک های ژاپن است و از سوی دیگر توکیو هم امیدوار است با بهبود روابط با مسکو نفوذ چین را در منطقه کاهش دهد.

جزایر کوریل جنوبی به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز، ذخایر آبزیان و واقع شدن در اقیانوس آرام موقعیت اقتصادی و راهبردی زیادی دارد که پس از پایان جنگ دوم جهانی به تملک روسیه در آمد.