سرویس بین الملل - رئیس جمهوری روسیه در گفت وگوی تلفنی با رائول کاسترو رئیس جمهوری کوبا اعلام کرد: روابط راهبردی مسکو و هاوانا که یادگار فیدل کاسترو رهبر فقید کوبا است، گسترش می یاب

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از رسانه های روسیه، ولادیمیر پوتین در این گفت وگو با رئیس جمهوری کوبا خاطرنشان کرد: فیدل کاسترو شخصیت سیاسی برجسته و میهن دوست واقعی برای کشور خود بود.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز یکشنبه به نقل از سخنان پوتین نوشت: رهبر فقید کوبا با وفاداری به میهن خدمت کرد و توانست محبت کوبایی ها و احترام جامعه جهانی را به دست آورد. 

رئیس جمهوری روسیه همچنین به نقش مهم فیدل کاسترو در برقراری روابط دوستانه و مشارکت راهبردی میان روسیه و این کشور اشاره و بر عزم خود برای توسعه مناسبات و همکاری های دوجانبه تاکید کرد.

رائول کاسترو هم با تشکر و قدردانی از تاکیدهای رئیس جمهوری روسیه در باره اهمیت ادامه توسعه روابط با کوبا، گفت: مناسبات مسکو و هاوانا بدون تغییر در مسیر مشارکت راهبردی همه جانبه توسعه خواهد یافت.

فیدل کاسترو پس از سال ها کناره گیری از سیاست و تحمل بیماری روز جمعه در سن 90 سالگی درگذشت.

روابط روسیه و کوبا در دهه 90 میلادی پس از فروپاشی شوروی به پایین ترین سطح رسید و مسکو حمایت های خود را از هاوانا تقریبا بطور کامل متوقف کرد.

بر اساس اطلاعات رسانه ها، کوبا در دوره شوروی تا 20 میلیارد دلار به این کشور بدهکار بود و تنها بخش کوچکی از این مبلغ به صورت تحویل کالا و بیشتر از همه نیشکر بازگردانده شد.

از جمله پیامدهای این وقایع، تعطیلی کامل ایستگاه ردیابی مهم لوردس در کوبا نزدیک آمریکا و برجای مانده از دوران شوروی بود که سال 2002 بنا به تصمیم دولت وقت روسیه برچیده شد.

اما چندی پیش نیکلای پانکوف معاون وزیر دفاع روسیه اعلام کرد: مسئولان امور نظامی در زمان حاضر امکان بازگشایی پایگاه قبلی در کوبا را بررسی می کند.

وی با خودداری از تشریح جزییات کار مجدد این پایگاه گفت: لزومی ندارد و اکنون نمی خواهم درباره ریز این مساله سخن بگویم.