معاون حزب «جمهوری‌خواه خلق» ترکیه، با پوچ خواندن ادعای اردوغان مبنی بر اینکه مرزهای ترکیه را برای فرستادن پناه‌جویان به اروپا باز می‌کند، گفت: «اگر واقعاً می‌خواستید این کار را انجام دهید این‌گونه عمل نمی‌کردید بلکه بدون تهدید انجام می‌دادید.

به گزارش مرور نیوز، «اوزتورک یلماز» معاون حزب «جمهوری‌خواه خلق» ترکیه در یک کنفرانس خبری با اشاره به تصویب قطعنامه اتحادیه اروپا مبنی بر تعلیق مذاکرات پیوستن ترکیه به این اتحادیه، این قطعنامه را غیر الزام‌آور، سیاسی و تصمیم نادرست عنوان کرد.

یلماز با اشاره به اینکه برخی شخصیت‌های ضد اسلامی و ضد ترک در اتحادیه اروپا از همان ابتدا با پیوستن ترکیه به این اتحادیه مخالف بودند، از قدرتمند شدن آنان در اتحادیه اروپا با سوءاستفاده و تحریف اعلام وضعیت اضطراری در ترکیه خبر داد.

وی با ابراز به این‌که این قطعنامه غیر الزام‌آور در نشست آتی شورای اروپا در ماه ژانویه به تصویب نهایی نرسد،گفت: «امیدوارم اتحادیه اروپا با درایت و منطق با این موضوع برخورد کند.»

مسئول روابط خارجی حزب «جمهوری‌خواه خلق» ادامه داد: «ما به عنوان بزرگ‌ترین حزب اپوزیسیون در ترکیه، تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا نظر اتحادیه اروپا را درباره این قطعنامه تغییر دهیم و مذاکرات اتحادیه اروپا با ترکیه حتی به صورت موقت هم تعلیق نشود، اما متأسفانه اردوغان و مقامات دولت ترکیه با ادبیات غیر دیپلماتیک و از موضع بالا اروپا را تهدید می‌کنند که هزینه این قهرمان‌بازی‌های آنان را 80 میلیون شهروند ترکیه پرداخت می‌کند.»

وی تصریح کرد: «در این برهه حساس، اردوغان و دولتش به جای دعوا و ایجاد تنش با اروپا، باید به فکر صلح و آشتی باشند. اردوغان اروپا را تهدید می‌کند که مرزهای ترکیه را برای فرستادن پناه‌جویان به اروپا باز می‌کند. این تهدیدها پوچ و نادرست است و باعث ایجاد دشمنی بین اروپا و ترکیه می‌شود. اگر واقعاً می‌خواستید این کار را انجام دهید این‌گونه عمل نمی‌کردید بلکه بدون تهدید انجام می‌دادید. این حرف‌ها فقط تهدیدها پوچ و بی‌اساس است. چرا به خاطر کاری که هیچ وقت انجام نخواهید داد بین ترکیه و اروپا دشمنی ایجاد می‌کنید و به مردم ترکیه ضرر می‌رسانید؟»

«اوزتورک یلماز» در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا سربازان ترکیه در عملیات «سپر فرات»(عملیاتی که ارتش ترکیه با دخالت نظامی آشکار در سوریه به حمایت از گروه‌های تروریستی وابسته به خود پرداخته که برخی مناطق سوریه را  اشغال کرده اند) جان خود را از دست می‌دهد و معلوم نیست از طرف کدام گروه‌ها مور هدف قرار می‌گیرند، گفت: «ترکیه در حال حاضر با مین‌های سیاسی متعددی روبروست. عملیات سپر فرات با هدف پاک‌سازی داعش از شمال سوریه و جلوگیری از تشکیل کریدور کُردی توسط حزب اتحاد دموکراتیک (پ.ی.د) آغاز شد که حزب جمهوری‌خواه خلق از این عملیات حمایت کرد. ترکیه به همراهی ارتش آزاد سوریه(یکی از گروه‌های تروریستی) به 28 کیلومتری خاک سوریه پیشروی کرده است، اما به دلیل اینکه دارای پدافند هوایی در این مناطق نیست به راحتی مورد هدف جنگنده‌های هوایی قرار می‌گیرد و این مسئله خطرات زیادی را متوجه سربازان ترکیه می‌کند.»