عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با اشاره به روند صلح دولت افغانستان با طالبان اعلام کرد: جو بایدن حامی روند صلح خواهد بود.

به گزارش مرور نیوز، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در گفتگویی با خبرگزاری آناتولی گفت: هیچ راهی برای توجیه این وحشی‌گری نیست. هیچ راهی برای توضیح آنچه اتفاق افتاد،‌ وجود ندارد. این واقعا غیرقابل درک است. اینها جرایمی علیه مردم بیگناه است که من را شوکه کرده است. همچنین، دولت استرالیا درباره آنچه که اتفاق افتاده، خیلی شفاف عمل کرده است. یکسری تحقیقات در این باره انجام شده و آنها تمامی جزئیات را دارند.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان ادامه داد: ‌یک تعهد به پیگرد افرادی که مسئول این اقدامات علیه افغان‌های بیگناه هستند، وجود دارد. اما متاسفانه این چیزی است که مردم را به کلی شوکه کرده است، چون گزارش حاوی بسیاری از جزئیات مربوط به بدبختی‌های افراد درگیر در جنگ و همچنین آنچه که آنها پشت سر گذاشته‌اند، است.

مقام‌های استرالیایی روز پنجشنبه جزئیات مربوط به کشته شدن این افراد را از سوی نیروهای ویژه خود در افغانستان منتشر کردند.

ژنرال آنگوس کمپبل، رئیس نیروهای دفاعی استرالیا حین اشتراک جزئیات دهشناک این رویداد، از افغان‌ها عذرخواهی کرد.

وی در یک سخنرانی تلویزیونی گفت:‌ از جانب نیروی دفاعی استرالیا خطاب به مردم افغانستان، من صادقانه و صراحتا بابت این اقدام اشتباه از سوی سربازان استرالیایی عذرخواهی می‌کنم. من به صورت مستقیم با ژنرال یاسین ضیا، همتای افغان خود برای عرض عذرخواهی گفتگو کردم.

عبدالله با مقام‌های ترکیه گفتگو کرد

مذاکره کننده ارشد روند صلح افغانستان که برای گفتگو با مقام‌های ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور به آنکارا سفر کرده بود،‌ همچنین بر اهمیت نقش ترکیه در روند صلح افغانستان تاکید کرد و گفت: بسیاری از گفتگوها حول محور روند صلح، نقش منطقه، نقش کشورهای همسایه افغانستان و وضعیت گفتگوها بود.

عبدالله همچنین گفت:‌ ترکیه در ۲۰ سال گذشته حامی افغانستان بوده و خوشبختانه روابط خوب بین مردم و دولت‌های دو کشور تاریخچه‌ای طولانی دارد. این فرصتی است که ترکیه در روند صلح افغانستان نقش ایفا کرده است.

جرایم نیروهای استرالیایی

مذاکره کننده ارشد روند صلح افغانستان با اشاره به جرایم صورت گرفته از سوی سربازان استرالیایی گفت:‌ البته که نمی‌خواهم این رویداد را به تمامی صدها هزار سربازی که در جنگ افغانستان در طول ۲۰ سال گذشته حضور داشتند، تعمیم بدهم. خوشبختانه این رفتار کلی این نیروها نبوده است. اما حتی یک فرد هم اگر چنین رفتاری انجام دهد، غیر قابل قبول است. به همین دلیل، پیگرد چنین مواردی می‌تواند از وقوع آنها جلوگیری کند.

روند صلح افغانستان

عبدالله در پاسخ به سوالی درباره روند صلح افغانستان نیز گفت:‌ این روند، کند و آهسته صورت گرفته است. مردم افغانستان هم از ما و هم از طالبان که بخشی از مذاکرات است انتظار داشتند تا این روند را تسریع کنیم. باید بگویم که هنوز فرصت باقی است. در برخی موارد، طالبان کمتر از آنچه انتظارش را داشتیم، در مذاکرات انعطاف به خرج داد. مردم افغانستان خواستار کاهش خشونت‌ها یا آتش‌بس یا آتش بس انسانی هستند. بسیاری از کشورها، اتحادیه اروپا و دبیرکل سازمان ملل خواستار آتش بس انسانی هستند.

وی در پاسخ به اینکه آیا افغان‌ها بر صلحی با دوام و پایدار در انتهای این روند باور دارند یا خیر، گفت: روند باید ادامه یابد. ما به آنجه که در اختیار داریم تا به صلح برسیم، متعهد و ملزم هستیم. جنگ هیچ پیروزی ندارد. بار دیگر آنچه را که در کنفرانس قطر گفتم، بازگو می‌کنم. در سازش جامع صلح هیچکس بازنده نیست. اگر یکی از طرف‌ها فکر می‌کند که در جنگ پیروزی نصیب می‌شود، باید بگویم که اشتباه بزرگی مرتکب شده است. متاسفانه افزایش حملات علیه غیرنظامیان و همچنین نیروهای امنیتی را شاهد هستیم. بدون شک گروه‌های دیگر تروریستی چون داعش برخی اوقات دست به جرایمی در افغانستان می‌زنند و به جرایم در بخش‌های مخالف کشور ادامه می‌دهند و مسئول آنها هستند.

مذاکره کننده ارشد صلح افغانستان همچنین گفت:‌ با وجود آنکه جنگ بین نیروهای امنیتی افغان و طالبان بوده، سایر گروه‌های تروریستی نیز از این وضعیت بهره برده‌اند. هر دو طرف مسئول یافتن راهی به سوی صلح هستند. اگر به این خیال هستند که با افزایش خشونت‌ها می‌توانند میز مذاکره را به دست بیاورند، باید بگویم این اتفاق نمی‌افتد. چون این تنها پیامی برای مردم افغانستان درباره فقدان تعهد و پای بندی گروه‌های دخیل در گفتگو است. تا آنجا که به دولت کابل مربوط می‌شود، ما آماده آتش بس جامع یا آتش بس انسانی یا کاهش خشونت هستیم.

عبدالله در پاسخ به سوالی درباره تاثیر احتمالی جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا در روند صلح افغانستان نیز گفت:‌ او حامی روند صلح خواهد بود. شکی در آن ندارم. چون یک درک گسترده در آمریکا، یک درک دو حزبی وجود دارد که زمان حمایت از روند صلح رسیده و در نهایت وضعیتی داریم که در آن دیگر نیازی به حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان نیست.

وی افزود: دولت جدید واشنگتن اقداماتی را انجام می‌دهد که بنا به شرایط خودش است اما من شکی ندارم که آنها از روند صلح برای ادامه آن حمایت می‌کنند.

مذاکره کننده ارشد صلح افغانستان با اشاره به تصمیم دولت ترامپ در کاهش تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان نیز گفت: آنها در همان زمانی که تصمیم گرفتند تا بخشی از نیروهای خود را خارج کنند، تصمیم گرفتند تا بخشی از آنها را هم در افغانستان باقی بگذارند. در مجموع ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی قرار است در افغانستان بمانند. آنها به ادامه حمایت از نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان پای بند هستند. کشورهای ناتو در هماهنگی نزدیک با ایالات متحده تصمیم خواهند گرفت. بنابراین نیروهای ناتو حضور خود در افغانستان را حفظ خواهند کرد و به احتمال زیاد اواخر دسامبر سال جاری در این باره تصمیم خواهند گرفت و تعهد آنها برای حمایت از نهادهای افغانستان یک تعهد بلند مدت است.