جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا در مصاحبه ای اعلام کرد: بازگشت به برجام مشکل خواهد بود اما بله ما این کار را انجام می‌دهیم.

به گزارش مرور نیوز « جو بایدن » در مصاحبه با «توماس فریدمن» خبرنگار نیویورک تایمز در مورد مسائل مختلفی از جمله رویکرد دولت آتی آمریکا در قبال ایران سخن گفت.

فریدمن در این رابطه می‌نویسد: در مصاحبه با بایدن بر روی دو نکته تاکید شد، اول اینکه از او سوال کردم آیا همچنان بر مواضع خود در خصوص توافق هسته‌ای ایران بر اساس آنچه که در تاریخ ۱۳ سپتامبر در مصاحبه با سی ان ان گفته بود، قرار دارد، که وی در پاسخ گفت: بازگشت به برجام مشکل خواهد بود اما بله ما این کار را انجام می‌دهیم.

فریدمن در ادامه می‌نویسد: دیدگاه بایدن و تیم امنیت ملی او این است که وقتی توافق از سوی دو طرف احیا شد، باید یک دور بسیار کوتاهی از مذاکرات برگزار شود تا زمان محدودیت‌ها بر تولید مواد شکاف‌پذیر در ایران که می‌تواند برای ساخت بمب [اتم] به کار رود، افزایش یابد - زمانی که طبق توافق کنونی ۱۵ سال است - و همچنین به فعالیت‌های منطقه‌ای مخرب ایران نیز بپردازد.

آنچه فریدمن در مصاحبه با بایدن در خصوص ایران به آن رسیده شامل این موضوع می‌شود که در حالت ایده‌آل، تیم بایدن می‌خواهد شاهد این باشد که مذاکرات آتی نه تنها شامل امضاکنندگان اصلی برجام باشد، بلکه همسایگان ایران مخصوصاً عربستان سعودی و امارات را نیز دربرگیرد. نگرانی امنیت ملی آمریکا اکنون تحت کنترل درآوردن مجدد برنامه هسته‌ای ایران و نظارت کامل بر آن است.

در ادامه این مطلب به نقل از بایدن آمده است: «صحبت‌های زیادی درباره موشک‌های نقطه‌زن و تمام چیزهای دیگر که منطقه را بی‌ثبات می‌کند، وجود دارد. اما حقیقت اینجاست که بهترین راه برای رسیدن به ثبات نسبی در منطقه، مقابله با برنامه هسته‌ای (ایران) است. اگر ایران به بمب [اتم] برسد، فشار عظیمی بر سعودی‌ها، ترکیه، مصر و دیگران وارد می‌شود تا آنها نیز تسلیحات اتمی خود را به‌دست بیاورند. آخرین چیزی که ما در این نقطه از جهان به آن نیاز داریم، تجمع تسلیحات اتمی است. ما از طریق مشورت با متحدان و شرکای خود، وارد مذاکرات و توافقات بعدی برای تشدید و تمدید محدودیت‌های هسته‌ای ایران خواهیم بود و همچنین به برنامه موشکی ایران نیز خواهیم پرداخت».