وزیر امور خارجه آلمان از ایران خواست تا قبل از آنکه خسارات جبران‌ناپذیری به برجام وارد آید، به طور کامل به تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای بازگردد.

به گزارش مرور نیوز، « هایکو ماس » وزیر امور خارجه آلمان امروز (دوشنبه) در آستانه نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل همچون دیگر شرکای اروپایی خود در توافق هسته‌ای، با انداختن توپ در زمین ایران، نجات برجام را به تعهد کامل جمهوری اسلامی ایران به مفاد این توافق هسته‌ای منوط کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، وزیر امور خارجه آلمان از ایران خواست تا قبل از آنکه خسارات جبران‌ناپذیری به برجام وارد آید، به طور کامل به تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای بازگردد.

وی در پیامی به شرکت‌کنندگان در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل بدون آنکه اشاره‌ای به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و نقض تعهدات برجامی توسط ایالات متحده و شرکای اروپایی عضو برجام کند، ایران را مسئول نجات برجام دانست.

وزیر خارجه آلمان در این خصوص گفت: «رئیس‌جمهور (جو) بایدن و (آنتونی) بلینکن (وزیر امور خارجه آمریکا) آمادگی خود برای بازگشت به برجام ایران را در صورتیکه ایران به طور کامل به تعهداتش بازگردد، اعلام کرده‌اند. به نفع ایران است که همین حالا، تا خسارات جبران ناپذیری به این توافق وارد نیامده، مسیر خود را تغییر دهد».

وزیر امور خارجه آلمان در ادامه از جمهوری اسلامی ایران خواست علاوه بر بازگشت کامل به تعهدات برجامی، همکاری شفاف و کاملی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته باشد.

در تاریخ ۱۸ فوریه (۳۰ بهمن ماه)، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات آمادگی دارد به دعوت اتحادیه اروپا در مذاکرات با ایران و دیگر اعضای برجام (روسیه، انگلیس، چین، فرانسه و آلمان) در خصوص برنامه هسته‌ای ایران مشارکت کند.

واشنگتن در حالی برای بازگشت به برجام ابراز تمایل کرده که مقام‌های دولت بایدن در مناسبات مختلف با تعیین شرط برای بازگشت خود به برجام مدعی شده‌اند که در صورت بازگشت کامل ایران به تعهداتش ذیل این توافق هسته‌ای، حاضر به بازگشت به برجام هستند اما مقام‌های جمهوری اسلامی بارها تأکید کرده‌اند که این آمریکا و نه ایران بوده که با خروج از برجام تعهداتش را نقض کرده و در صورتیکه به دنبال بازگشت به این توافق است باید ابتدا تحریم‌ها علیه تهران را لغو کند و به تعهدات کامل به مفاد این توافق هسته‌ای بازگردد.

مجلس شورای اسلامی ایران طی مصوبه‌ای ضرب‌الاجل پنجم اسفند را برای پایان اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در صورت عدم لغو تحریم‌های آمریکا را تعیین کرده است.

از طرف دیگر، «کیوان خسروی» سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی امروز (دوشنبه) اعلام کرد که همه نظارت‌های فراپادمانی از فردا (سه‌شنبه) پنجم اسفند متوقف خواهد شد.

وی افزود: در جریان سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، چگونگی توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراپادمانی برای وی تشریح شد.

در پی سفر اخیر، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، بیانیه‌ مشترکی صادر شد که در آن ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که ایران اجرای اقدامات داوطلبانه را از روز سه شنبه متوقف می کند و دسترسی آژانس به برخی فعالیت‌ها و تجهیزات نظارتی هم برای حداقل سه ماه متوقف شد.