آنتونی بلینکن در سفر دو روزه با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین و مقامات ارشد این کشور دیدار خواهد کرد.

به گزارش مرور نیوز، با گذشت مدتی از فروکش کردن تنش‌ در مرزهای اوکراین و روسیه، « آنتونی بلینکن » وزیر امور خارجه آمریکا به کی یف سفر می‌کند.

به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز»، بلینکن در پیامیش روشن درخصوص حمایت آمریکا از اوکراین در برابر روسیه، قصد دارد روز چهارشنبه به این کشور سفر کند.

در بیانیه‌ای که وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص منتشر کرده آمده است، بلینکن «بر حمایت تزلزل‌ناپذیر آمریکا از حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در برابر خشونت‌های روسیه تأکید خواهد کرد».

بلینکن در این سفر دو روزه با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین و مقامات ارشد این کشور دیدار خواهد کرد. وزیر امور خارجه آمریکا همچنین سفری سه روزه به انگلیس خواهد داشت.

او پس از «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه سابق آمریکا، بالاترین مقام آمریکایی است که از فوریه سال ۲۰۲۰ وارد کی‌یف می‌شود.

پیش‌تر شبکه «سی‌ان‌ان» به نقل از منابعی در دولت اوکراین گزارش داده بود که علاوه بر دیدار احتمالی رؤسای جمهور آمریکا و روسیه در اروپا، بلینکن نیز قرار است در ماه می به اوکراین برود.

کی‌یف چندی پیش کمک‌ نظامی چند صد میلیون دلاری از آمریکا شامل خودروهای زرهی، پهپاد و موشک‌های ضد تانک دریافت کرده و آنها را در نزدیکی مرز روسیه مستقر کرده بود که واکنش روسیه را در پی داشت.

اوکراینی‌ها روسیه را به استقرار نیروهای نظامی در اطراف مرزهای مشترک متهم کرده و مدعی شدند  استقلال طلبان تحت حمایت روسیه به صورت سیستماتیک، آتش‌بس در شرق اوکراین را نقض می‌کنند.

وزیر دفاع روسیه پس از برگزاری رزمایشی در نزدیکی مرزهای اوکراین گفت، کی‌یف پیام مسکو را فهمیده است و دستور داد بخشی از نیروهای روس مناطق مرزی را ترک کنند.

سفر بلینکن به اوکراین در حالی انجام می‌شود که زلنسکی با ابراز اطمینان از اینکه دیدارش با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در آینده نزدیک انجام خواهد شد، گفته است که واتیکان می‌تواند محل خوبی برای این ملاقات باشد.

با این حال طی روزهای اخیر کشورهای غربی از جمله لهستان، جمهوری چک، استونی، لیتوانی و لتونی، با تحریک واشنگتن، تعدادی از دیپلمات‌های روس را از کشور خود اخراج کردند و مسکو نیز به اقدامات پاسخ متقابل داده است.