آنتونیو گوترش گفت: معتقد‌م ملی‌گرایی واکسن یک اشتباه بزرگ است و تولید جهانی واکسن‌ها علیه بیماری ویروس کرونا باید دو برابر شود.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، دبیر کل سازمان ملل نسبت به خطر آنچه ملی‌گرایی در توزیع واکسن کرونا خواند، ابزار نگرانی کرد.

آنتونیو گوترش گفت: معتقد‌م ملی‌گرایی واکسن یک اشتباه بزرگ است و تولید جهانی واکسن‌ها علیه بیماری ویروس کرونا باید دو برابر شود.

دبیر کل سازمان ملل ابراز نگرانی کرد که برخی از کشور‌ها جمعیت خود را خیلی سریع واکسینه می‌کنند، اما هنوز تعدادی از کشور‌ها هستند که حتی یک دوز واکسن دریافت نکرده‌اند و به طور کلی در کشور‌های در حال توسعه شاهد یک شکاف چشمگیر در رابطه با واکسیناسیون هستیم.

گوترش افزود: بنابراین ملی گرایی واکسن یک اشتباه بزرگ است. برای من روشن است که تولید واکسن در جهان باید دو برابر شود تا پاسخگوی همه نیاز‌ها باشد. برای این منظور ما به همکاری کشور‌های مختلفی که توانایی تولید واکسن را دارند، نیاز داریم.

او ابراز امیدواری کرد که همه تولیدکنندگان بزرگ واکسن بتوانند برای ایجاد یک برنامه واکسیناسیون جهانی تلاش کنند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین یادآوری کرد که این نهاد با هدف توزیع برابر واکسن کرونا به کشور‌های در حال توسعه از طرح کوواکس حمایت می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی روز پنجشنبه هشدار داد تأخیر و کمبود منابع واکسن باعث می‌شود که کشور‌های آفریقایی از سایر نقاط جهان عقب بمانند. این قاره در حال حاضر تنها یک درصد واکسن‌های تجویز شده در سراسر جهان را دریافت کرده است.