، وزارت خارجه ارمنستان شامگاه سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای گفت حضور اردوغان و علی‌اف در قره‌باغ، اقدامی تحریک‌آمیز است که صلح و امنیت منطقه را تضعیف می‌کند.

به گزارش مرور نیوز، سفر روز گذشته « رجب طیب اردوغان » و « الهام علی‌اف » رؤسای جمهور ترکیه و جمهوری آذربایجان به شهر شوشا واقع در منطقه «قره‌باغ کوهستانی» با انتقاد شدید ارمنستان همراه شد.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، وزارت خارجه ارمنستان شامگاه سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای گفت حضور اردوغان و علی‌اف در قره‌باغ، اقدامی تحریک‌آمیز است که صلح و امنیت منطقه را تضعیف می‌کند.

در این بیانیه آمده است: «ما قاطعانه سفر مشترک رؤسای جمهور ترکیه و آذربایجان به شهر شوشا، به عنوان مرکز تاریخی و فرهنگی ارمنستان در آرتساخ را که هم‌اکنون در اشغال آذربایجان است، محکوم می‌کنیم و آن را به عنوان فتنه‌انگیزی آشکار علیه صلح و امنیت منطقه می‌دانیم».

دولت ایروان ادامه داد: «لازم به ذکر است که این سفر با تخریب میراث مذهبی، تاریخی و فرهنگی جمعیت ارمنی بومی همراه بود که در زمان جنگ نیروهای ترکیه و آذربایجان علیه آرتساخ به‌اجبار جابجا شدند».

در ادامه بیانیه وزارت خارجه ارمنستان تاکید کرده شده است: «این اقدامات تحریک‌آمیز، به‌وضوح ماهیت دروغین بیانیه‌های آنکارا و باکو درباره عادی‌سازی روابط با دولت و ملت ارمنستان را نشان داد. ما تاکید می‌کنیم که برطرف کردن عواقب تجاوز اخیر ترکیه و آذربایجان علیه آستراخ باید به‌عنوان بخشی از راهکار فراگیر برای مناقشات قره‌باغ ذیل نظارت گروه مینسک انجام شود».

روز گذشته بود که اردوغان به‌همراه علی‌اف از شهر «شوشا» در منطقه قره‌باغ کوهستانی که بعد از ۲۸ سال از اشغال جمهوری ارمنستان خارج شد، بازدید کرد.

تحولات اخیر در روابط باکو و ایروان بعد از ۴۴ روز درگیری بر سر منطقه قره باغ کوهستانی و آتش بس دو طرف انجام شده است. دو کشور چهارم آبان ۱۳۹۹ با وساطت روسیه بر سر آتش‌بس به توافق رسیدند. بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و مسیر زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده «شوشا» به همراه همه مناطق آزادشده به باکو واگذار شد.