سیل روز چهارشنبه استان‌های ساحلی «بارتین»، «قسطمونی»، «سینوپ» و «سامسون» در دریای سیاه را دربرگرفت و خانه‌ها و پل‌ها را خراب کرد و خودروها را با خود برد و 27 فوتی برجای گذاشت.

به گزارش مرور نیوز، مقام‌های ترکیه ای امروز جمعه اعلام کردند در پی عملیات جستجو و امداد، شبانه ۱۰ جسد دیگر پیدا شد تا شمار قربانیان سیل شدید و گل‌لغزش که در شمال این کشور رخ داده به ۲۷ نفر برسد.

سیل روز چهارشنبه استان‌های ساحلی «بارتین»، «قسطمونی»، «سینوپ» و «سامسون» در دریای سیاه را دربرگرفت و خانه‌ها و پل‌ها را خراب کرد و خودروها را با خود برد. صدها نفر با بالگرد منتقل و ۱۷۰۰ نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شدند.

ریاست مدیریت بلایا و فوریت‌های ترکیه گفت که امدادگران ۱۰ جسد دیگر را در شهر قسطمونی که متحمل خسارات شدید شده، یافتند و تعداد کشته‌شدگان به ۲۷ نفر رسیده است.

به گزارش رویترز، سیلاب قسمت بزرگی از شهر «بوزکورت» در استان قسطمونی را فرا گرفت. در استان بارتین هم دستکم ۱۳ نفر بر اثر فرورفتن قسمتی از یک پل مجروح شدند.

مدیریت بلایا و فوریت‌ها اعلام کرد پنج پل در سیل فرو ریخت و دو پل دیگر آسیب دید. صدها روستا هم بدون برق ماندند و چندین راه مسدود شد.

«سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه در سخنرانی خود در بوزکورت این صحنه‌ها را شدیدترین فاجعه سیل که به چشم خود دیده توصیف کرد.

بارش شدید باران و جاری شدن سیل در منطقه دریای سیاه ترکیه مکرراً رخ می‌دهد. در جریان سیل ماه گذشته در استان ساحلی «ریزه» در شرق دریای سیاه دست‌کم ۶ نفر کشته شدند.

این فاجعه در حالی رخ داد که آتش‌نشانان در جنوب غرب ترکیه برای اطفای حریق در استان «موغله» منطقه‌ای که مورد علاقه گردشگران و در امتداد دریای اژه است، همه تلاش خود را به کار بستند. این آتش‌سوزی که یکی از بیش از ۲۰۰ آتش سوزی در ترکیه از ۲۸ ژوئیه بود، سرانجام روز پنجشنبه مهار شد. در پی آن، دستکم هشت نفر جان باختند و هزاران نفر از ساکنان مجبور به فرار از شعله‌های آتش شدند.

دانشمندان مسائل آب و هوایی می‌گویند هیچ تردیدی وجود ندارد که تغییرات آب و هواییِ ناشی از سوزاندن ذغال سنگ، نفت و گاز طبیعی منجر به تشدید بلایای طبیعی مانند موج گرما، خشکسالی، آتش‌سوزی، سیل و توفان می‌شود و انتظار می‌رود این بلایا با گرم شدن کره زمین بیشتر رخ دهد.