رئیس جمهور آمریکا از صدور فرمان اجرایی برای بررسی اسناد مرتبط با ۱۱ سپتامبر جهت خروج از وضعیت محرمانه خبر داد.

‌به گزارش مرورنیوز، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از صدور فرمان اجرایی برای بررسی اسناد مرتبط با ۱۱ سپتامبر جهت خروج از وضعیت محرمانه خبر داد.

در این بیانیه، بایدن شفافیت درباره مدارک ۱۱ سپتامبر را وعده دوران انتخاباتی خود عنوان کرد که حال بدنبال اجرایی شدن آن است. رئیس جمهوری آمریکا هنگام امضای فرمان گفت به وعده‌ای که در کارزار انتخابات ریاست جمهوری انتخاباتی داده بود، عمل می‌کند.

بایدن در آن زمان گفته بود در صورت انتخاب شدن، به دادستان کل دستور خواهد داد شخصاً مواردی را که دولت محرمانه نگه داشته مورد ارزیابی قرار دهد.

فرمان اجرایی صادر شده به وزارت دادگستری و دیگر نهادهای ذیربط دستور می‌دهد که بر روند بازبینی و خارج کردن اسناد تحقیقات پلیس فدرال (اف بی آی) از طبقه‌بندی محرمانه نظارت کنند. این فرمان همچنین دادستان کل ایالات متحده را ملزم می‌کند اسناد خارج شده از طبقه بندی محرمانه را ظرف شش ماه آینده به انتشار عمومی برساند.

صدور این فرمان از سوی بایدن در آستانه سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر صورت می‌گیرد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد بایدن با انتشار چنین فرمان اجرایی در نظر دارد تا از حجم انتقادات و حملات داخلی و خارجی بر سر خروج شتابزده نظامیان آمریکایی از افغانستان بکاهد.

خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر، ماه گذشته به جو بایدن گفته بودند که از حضور او در بیستمین مراسم یادبود قربانیان حملات استقبال نخواهد شد، مگر آنکه شواهد و مدارک دولتی را، که می‌تواند عربستان سعودی را به آن حملات مرتبط کند، به انتشار عمومی در آورد.