یکی از سخنگویان نخست وزیر رژیم اسرائیل عنوان کرده است، کابینه نتانیاهو به اطلاعات موثق و محکمی دست پیدا کرده که بر اساس آنها دولت اوباما مستقیم در تدوین طرح پیش نویس قطعنامه ضد اسرائیلی که هفته گذشته در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد، دست داشته است.

به گزارش مرور نیوز، شب گذشته (یکشنبه) دیوید کیس، سخنگوی نخست وزیر رژیم اسرائیل، در گفت وگویی با CNN بیان کرد، مقامات ارشد اسرائیلی به اطلاعات محکم و موثقی دست پیدا کرده اند که بر اساس آنها دولت باراک اوباما، نه تنها اجازه تصویب قطع نامه ضد اسرائیلی را داده است، بلکه مستقیم در تدوین آن نیز کمک کرده است.

نتانیاهو

کیس بیان کرده: ما اطلاعات موثق به دست آورده ایم که به شکلی صریح بیان کننده این امر است که دولت اوباما مستقیم در تدوین پیش نویس و تصویب آن در شورای امنیت سازمان ملل متحد دست داشته و کمک کرده است. این اطلاعات از طریق منابع موثق بین المللی و همچنین منابعی در جهان عرب به دست ما رسیده است. این مسأله واقعا مایه تأسف و یک ضربه لحظه آخری به اسرائیل است که می تواند مذاکرات صلح را به عقب بیندازد.

وی همچنین تأکید کرده است: ما کاملا اطمینان داریم که این اطلاعات موثق و محکم است. این قطعنامه مایه شرمساری است و قطعا مذاکرات صلح را بیش از این به عقب و به خطر می اندازد.

کیس همچنین در مصاحبه ای که با خبرگزاری دست راستی فاکس نیوز نیز داشته است بر همین ادعاهای خود تاکید کرده است و در این مصاحبه نیز بیان کرده که رها کردن اسرائیل از سوی دولت آمریکا در مقابل چشم جهان اتفاق افتاده است. وی گفته: آنچه ما اکنون شاهد آن هستیم، رها کردن اسرائیل و رها کردن یکی از طولانی ترین و با قدمت ترین سیاست های آمریکا است.

فاکس نیوز همچنین گفته است: کاخ سفید پیش از این تأیید کرده است که دولت باراک اوباما به سامانتا پاور – سفیر آمریکا در سازمان ملل – دستور داده که به این قطعنامه رای ممتنع بدهد؛ اما هنوز مشخص نیست که دولت تا چه حد در تدوین پیش نویس این قطعنامه نیز دست داشته و کمک کرده است. این قطعنامه توسط مصر ارائه و بعد از آن از سوی نیوزلند، مالزی، سنگال و ونزوئلا پیگیری شد.

به رغم ادعاهای کیس در این خصوص، کاخ سفید هرگونه دست داشتن و کمک در تدوین پیش نویس قطعنامه ضد اسرائیلی را تکذیب کرده است. نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل در واکنش به این قطعنامه اقدام به احضار سفیر آمریکا در تلاویو و همچنین تهدید کرده که همه کمک های مالی اسرائیل به سازمان ملل را متوقف خواهد کرد. همچنین نتانیاهو بیان کرده که این قطعنامه را نمی پذیرد و در پی آن است تا با همکاری کابینه خود طرحی برای پاسخ قاطع به این قطعنامه را تدوین کند. وی گفته مجموعه ای از اقدامات را در پاسخ به این مسأله در نظر دارد.

در حالی که دولت اوباما روابط چندان خوبی با رژیم اسرائیل طی سال های اخیر نداشته است، این موضوع به نظر تحت ریاست جمهوری ترامپ تغییرات فاحشی خواهد کرد و همچنین کنگره آمریکا که اکنون در دست جمهوری خواهان است حمایت شدیدی از اسرائیل خواهند داشت. تد کروز در یک پیام توییتری با انتقاد از رأی آمریکا به قطعنامه ضد اسرائیلی بر حمایت کامل سنا از اسرائیل تأکید کرده است.