نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان طی سخنانی در موسسه صلح آمریکا افزود که تاکنون برای تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان تلاش جدی صورت نگرفته است.

به گزارش مرور نیوز، «تام وست»، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان گفت که اجماع «دلگرم‌کننده و قابل توجه» بین جامعه بین‌الملل، غرب و قدرت‌های منطقه‌ای برای شکل گیری دولت فراگیر در افغانستان شکل گرفته است.

وست طی سخنانی در موسسه صلح آمریکا افزود که تاکنون برای تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان تلاش جدی صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در صورت عدم تشکیل دولت فراگیر، حاکمان کنونی افغانستان مرتکب همان اشتباهی می‌شوند که آمریکا در سال ۲۰۰۱ شد و زمینه حضور طالبان در قدرت را فراهم نکرد.

با این حال، وی گفت که اجماع درباره بازتاب تنوع جامعه در رهبری افغانستان در جامعه بین‌المللی وجود دارد.

نماینده آمریکا تأکید کرد: ما امید داریم که افغانستان به کشوری باثبات تبدیل شود که دیگر هیچگاه به مکانی برای تهدید دیگر کشورها تبدیل نشود.

این دیپلمات ارشد آمریکا همچنین گفت که آمریکا از هیچ گروه مخالف مسلح در افغانستان علیه طالبان پشتیبانی نمی‌کند و از سایر کشورها نیز درخواست کرده که از هیچ گروه مسلحی علیه طالبان حمایت نکنند.

تام وست گفت که بسیاری از افغان‌ها امروز از گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند و نیاز است تا تمام کشورهای جهان در این حوزه به سرعت وارد عمل شوند.

وی مدعی شد که فوری‌ترین اولویت دیپلماسی پویا و تصمیم‌گیری آمریکا در مورد افغانستان برای رسیدگی معنادار به بحران‌های انسانی و اقتصادی این کشور است.

وست در حالی این سخنان را مطرح کرد که تصمیم جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در امور صلح افغانستان در مورد هفت میلیارد دلار دارایی‌ بانک مرکزی واکنش برانگیز شده است. بایدن در فرمانی ۳.۵ میلیارد دلار از این دارایی را برای پرداخت غرامت به بازمانده‌گان قربانیان حمله ۱۱ سپتامبر اختصاص داده است.

وی درخصوص این تصمیم گفت که در این مورد برداشت اشتباه صورت گرفته است و آزادسازی ۳.۵ میلیارد لار به سود مردم افغانستان و در مورد ۳.۵ میلیون دیگر هنوز محکمه تصمیم نگرفته است.

این در حالی است که روز گذشته شهروندان افغانستان در اعتراض به تصمیم اخیر بایدن درباره کسر ذخایر مالی بانک مرکزی افغانستان به خیابان‌ها آمده و با شعار «مرگ بر آمریکا» خواهان لغو این تصمیم شدند.

تظاهرات‌کنندگان همچنین شعار دادند که جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا از دشمنی با مردم افغانستان دست بکشد.

معترضان در شهر جلال‌آباد، مرکز ننگرهار هم با سردادن شعارهایی، تصمیم جو بایدن را «ظالمانه و ناعادلانه» خواندند و از جامعه جهانی و مردم آمریکا خواستند تا برای تامین عدالت، خواستار آزادی پول‌های مسدود‌شده افغانستان شوند.