سخنگوی حماس تصمیم محمود عباس مبنی الحاق سازمان آزادی بخش و موسسات آن را فاصله گرفتن این سازمان از اهداف و آرمان‌های خود دانست.

به گزارش مرور نیوز، حازم قاسم سخنگوی حماس گفت: تصمیم محمود عباس برای الحاق سازمان آزادی بخش فلسطین و موسسات و ادارات آن به این سازمان این واقعیت را آشکار می‌کند که این سازمان توسط گروهی با نفوذ از سرویس‌های امنیتی و رؤسا در رام الله احاطه شده است.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی شهاب، سخنگوی حماس گفت: ما همیشه می‌خواهیم این سازمان خانه‌ای برای همه فلسطینی‌ها باشد که در آن مواضع متحد شود، اما رئیس بانفوذ رام‌الله آن را به‌عنوان نهادی نمادین می‌خواهد که از طریق آن تصمیم‌هایی که از حمایت نیرو‌ها و جناح‌ها برخوردار نیستند، اتخاذ شود.

او همچنین این تصمیم را نتیجه جلسه شورای مرکزی دانست که به این شورا اختیار داده تا سازمان آزادی بخش فلسطین را از اهداف و عملکرد خود باز دارد.

پیش از این مصطفی البرغوثی، دبیر کل ابتکار ملی فلسطین خواهان شورایی شده بود که بتواند فلسطینیان را متحد کند. او با اشاره به اینکه ما سازمان آزادی بخش فلسطین را دوست داریم گفته بود در سال‌های اخیر این سازمان به سود تشکیلات خود گردان فلسطین به حاشیه رانده شده است، اما این روند نباید ادامه پیدا کند.

دو هفته پیش شورای مرکزی فلسطین، عالی‌ترین نهاد قانونگذار در سازمان آزادی‌بخش فلسطین  روحی فتوح برای ریاست شورای ملی به جای سلیم الزعنون که به دلیل کهولت سن استعفا داده، انتخاب کرد.

شورای مرکزی چندی قبل نیز نشست‌هایی با عنوان «توسعه و راه‌اندازی سازمان آزادسازی فلسطین و حمایت از طرح ملی و مقاومت مردمی» داشت که در آن حسین الشیخ، یکی از رهبران کمیته مرکزی فتح را به جای صائب عریقات که حدود یک سال قبل فوت کرده بود، منصوب کرد.

این تغییرات در شورای مرکزی در حالی انجام گرفت که برخی گروه‌ها همانند جبهه مردمی، طرح ملی فلسطین و حزب مردمی در اعتراض به شیوه برگزاری این نشست و تصمیم گیری یکجانبه، آن را ترک کردند. دو جنبش حماس و جهاد اسلامی نیز در نشست‌های سازمان آزادی‌بخش فلسطین شرکت نمی‌کنند.