یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: احتمال بسیار زیاد وجود دارد که روسیه خیلی سریع جنگ را به پایان برساند، زیرا ادامه پیدا کردن این جنگ بر خلاف منافع اقتصادی و امنیتی روسیه است.

به گزارش مرور نیوز، مهدی خورسند، کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به وضعیت جنگ روسیه و اوکراین، گفت: در ابتدا روسیه سه موضوع را به عنوان شرط خود برای پایان جنگ اعلام کرد، نخست غیر نظامی شدن اوکراین بود یعنی جغرافیای اوکراین به زمینی برای حمله اروپا، ناتو، آمریکا علیه روسیه تبدیل نشود.

وی ادامه داد: دومین شرط روسیه آن بود که اوکراین به عضویت ناتو در نیاید و سوم استقلال منطقه دونباس که دو جمهوری خودمختار لوهانسک و دونتسک در آن قرار دارد، پذیرفته شود.

این کارشناس مسائل بین الملل، درباره اینکه چرا روس ها زمزمه پیروزی و پایان جنگ را سر می‌دهند، گفت: نخست آنکه زلنسکی اعلام کرد عضو ناتو نخواهد شد و اگر این اتفاق افتد عملا از جغرافیای اوکراین علیه زمین روسیه اقدامی صورت نخواهد گرفت.

خورسند ادامه داد: دومین و مهمترین اتفاق آن است که روس ها با تهدید آرایش جنگی خود، می خواهند نشان دهند که تمرکز خود را بر استقلال مناطق دونباس، پرسون و اودسا گذاشتند.

وی ادامه داد: در این میان احتمالا پرسون و اودسا برای تثبیت استقلال منطقه دونباس، در حال ادامه جنگ هستند که البته شاید اوکراین آن را نپذیرد اما در هرحال جایگاه جدا شدن و استقلال منطقه دونباس از جغرافیای اوکراین تثبیت خواهد شد و عملا آن هدف اصلی روسیه از ایجاد این جنگ و ایجاد یک منطقه حائل بین مرزهای خود و سرزمینی که بخواهد عضو اتحادیه اروپا شود قاعدتا تامین خواهد شد.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: از سویی دیگر روس ها با توجه به حمایت های صورت گرفته از اوکراین و به دلیل ضعف جنگ میدانی که از خود نشان دادند به این جمع بندی رسیدند که احتمال فرسایش و گرفتار شدن روسیه در منجلاب اوکراین بسیار زیاد است و به همین دلیل ترجیح دادند یک پیروزی خود خوانده اعلام کنند و جنگ را به پایان برسانند و عملا در این شرایط به دنیا نشان دهند که خودشان پیروز جنگ هستند و با پیروزی جنگ را به پایان رساندند.

خورسند تصریح کرد: با توجه به موارد مذکور، این احتمال بسیار زیاد وجود دارد که روسیه خیلی سریع، جنگ را به پایان برساند زیرا ادامه پیدا کردن این جنگ بر خلاف مصالح و منافع اقتصادی و امنیتی روسیه است.