سخنگوی طالبان در پاسخ به این پرسش که آیا سیاست‌ها و رویکرد طالبان مانع شناسایی حکومت این گروه شده یا کشور دیگری مانع شده، گفته‌ است: «تا جایی که به رسمیت‌شناختن از سوی کشورهای خارجی مطرح است، من فکر می‌کنم که ایالات متحده بزرگ‌ترین مانع است.»

به گزارش مرور نیوز، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان، آمریکا را بزرگ‌ترین مانع برای شناسایی حکومت طالبان از سوی جامعه جهانی عنوان می‌کند و می‌گوید که آمریکا نه تنها در زمینه شناسایی حکومت طالبان اقدامی نکرده؛ بلکه خود به یک مانع بزرگ برای این کار مبدل شده‌ است. سخنگوی طالبان در پاسخ به خبرنگاران از طریق واتس‌اپ گفته‌ است: «این کشور [آمریکا] اجازه نمی‌دهد کشورهای دیگر در این مسیر حرکت کنند و خود نیز در این زمینه گامی برنداشته‌ است.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا سیاست‌ها و رویکرد طالبان مانع شناسایی حکومت این گروه شده یا کشور دیگری مانع شده، گفته‌ است: «تا جایی که به رسمیت‌شناختن از سوی کشورهای خارجی مطرح است، من فکر می‌کنم که ایالات متحده بزرگ‌ترین مانع است.»

از نظر سخنگوی طالبان، حکومت این گروه، تمام شرایط را برای شناسایی «تکمیل کرده‌ است».

او افزوده‌ است که همه کشورها، از جمله ایالات متحده باید بدانند که تعامل سیاسی با طالبان به نفع همه است. به گفته او، این وضعیت به جهان این امکان را می‌دهد که به طور رسمی درباره «ناراحتی‌های» خود با طالبان صحبت کنند.

مجاهد همچنین از آمریکا خواسته‌ است که به سوی بهبود روابط با طالبان حرکت کند؛ زیرا به گفته او، رهبران طالبان خواهان روابط دوجانبه بهتر با آمریکا بر اساس توافق دوحه در فوریه ۲۰۲۰ هستند.

مقامات آمریکا تاکنون در مورد اظهارات این مقام طالبان چیزی نگفته‌اند.

این در حالی‌ است که حکومت طالبان پس از حدود ۱۰ ماه از تشکیل آن، هنوز از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده‌ است.

پیش از این، نماینده رییس جمهور روسیه برای افغانستان گفته‌ بود که امکان دارد روسیه طالبان را به رسمیت بشناسد؛ این موضع بعدا از سوی سخنگوی کرملین رد شد.