سازمان ملل امروز (جمعه) اعلام کرد که فرستاده حقوق بشر این سازمان در میانمار قرار است خشونت علیه مسلمانان روهینجا را در این کشور مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، خانم "یانگهی لی"، فرستاده ویژه سازمان ملل در میانمار قرار است در این سفر 12 روزه که از روز دوشنبه آغاز می‌شود به استان کاچین برود که هزاران تن از افراد این منطقه در نتیجه خشونت‌ها میان گروه‌های قومی و سربازان ارتش میانمار بی خانمان شده‌اند.

در جریان آغاز درگیری‌ها میان نیروهای ارتش میانمار و اقلیت‌های قومی بسیاری از سکنه غیرنظامی در مناطق مختلفی از این کشور آسیایی مجبور به ترک منازل خود شده‌اند.

آنگ سان سوچی، رهبری دموکراسی خواه میانمار به دلیل این درگیری‌ها در کشورش با انتقادهای بین‌المللی زیادی روبرو شده است.

مناطقی از استان راخین در غرب میانمار نیز از اکتبر 2016 درگیر این خشونت‌ها شده و باعث شده تا ده‌ها هزار مسلمان روهینجایی به بنگلادش بگریزند.

فرستاده ویژه حقوق بشر سازمان ملل در میانمار این موقعیت در راخین را به شدت مورد انتقاد قرار داد و آن را غیرقابل قبول دانست و خواستار بررسی‌های بیشتر درباره ادعاهای مطرح شده درباره شکنجه، قتل و تجاوز سربازان به مسلمانان روهینجایی شده است.

ارتش میانمار مکررا این ادعاها را رد کرده است.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: رخدادهای ماه‌های گذشته نشان داده که جامعه بین‌الملل باید درباره وضعیت حقوق بشری در میانمار هوشیار باشد. جدا از آنچه در راخین اتفاق می‌افتد، افزایش خشونت‌ها در کاچین و شان باعث شده آنچه را که دولت میانمار در سال نخست روی کار آمدنش قول داده بود، انجام ندهد.

انتقادهای این فرستاده ویژه سازمان ملل باعث شده تا وی با تهدیدهایی روبرو شود.

یکی از راهبه‌های بودایی افراطی به دلیل این انتقادها این فرستاده را "فاحشه‌ای در کشور میانمار" خوانده بود.