سخنرانی سالانه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مجلس علیای پارلمان آغاز شد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از اسپوتنیک، انتظار می‌رود رئیس جمهوری روسیه در این سخنرانی که در آستانه سالگرد ۲۴ فوریه و آغاز "عملیات ویژه نظامی" در اوکراین است، سیاست‌های کرملین را در این زمینه بازگو کند.

پوتین در ابتدای سخنرانی خود گفت: جهان با تغییرات ریشه‌ای مواجه است که تاریخ کشور و ملت ما را تعیین می‌کند. مسکو تمام تلاش خود را برای حل مسالمت آمیز این مساله انجام داد. ما صبر و تحمل زیادی از خود نشان دادیم اما سناریوی دیگری پشت پرده و در خفا در حال شکل‌گیری بود. ما باید از تهدید نئونازی‌ها در اوکراین خلاص شویم و به همین دلیل عملیات نظامی ویژه را آغاز کردیم. تلاش کردیم که جنگ با اوکراین را از راه‌های مسالمت آمیز حل و فصل کنیم اما رژیم کی‌یف از تروریست‌ها در منطقه دوبناس حمایت کرده و مشکلات را حل نکرد بلکه فقط دست به اتلاف وقت، قتل‌های سیاسی و آزار و اذیت وفاداران به روسیه پرداخت. غرب قبل از آغاز عملیات ویژه سلاح به اوکراین منتقل می‌کرد و تلاش داشت تا سلاح‌های بیولوژیکی و هسته‌ای را در اختیار اوکراین قرار دهد. قول رهبران غربی تبدیل به دروغ‌های توخالی و بی‌رحمانه شد. وعده‌های غرب درباره تمایل اوکراین برای برقراری صلح در دونباس جعلی و دروغی ظالمانه بود، همانطور که اکنون شاهد آن هستیم. قدرت‌های غربی به صورت یکجانیه توافقات مشترک را کنار گذاشتند. هدف سیاست ضد روسی غرب راه‌اندازی یک جنگ نیابتی در اروپا و حذف رقباست. در دهه ۳۰ قرن گذشته و اکنون تنها یک هدف وجود دارد؛ هدایت تجاوز به شرق و شعله‌ور کردن جنگ در اروپا به دست دیگری برای حذف رقبا. نخبگان غرب هدف خود برای شکست استراتژیک روسیه و حذف همیشگی ما را پنهان نمی‌کنند. روسیه قاطعانه نه تنها از منافع خود دفاع می‌کند بلکه نمی‌گذارد جهان به "کشورهای متمدن و بقیه" تقسیم شود. نخبگان غربی به نماد دروغ‌های بی اساس تبدیل شده‌اند. دولت‌های غربی با مردم خود هم با همین تحقیر رفتار می‌کنند.

وی ادامه داد: کشورهای غربی ارتش اوکراین را آموزش داده و به آن تسلیحات داده‌اند. غرب ۱۵۰ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین ارائه کرده و این جریان در حال کاهش نیست. کی‌یف قبل از آغاز عملیات روسیه با غرب در مورد تامین تسلیحات مذاکره کرد. غرب در حال آماده سازی اوکراین برای یک جنگ بزرگ بود و امروز آنها این را اعتراف می‌کنند. آمریکا و ناتو به سرعت پایگاه‌های نظامی و آزمایشگاه‌های بیولوژیک مخفی خود را در نزدیکی مرزهای ما ایجاد کردند. آنها برای سناریوی عملیات نظامی آتی در طول مانورها آماده می‌شدند و آنها رژیم کی‌یف را که توسط خود آنها کنترل می‌شد را آماده می‌کردند. آنها برای یک جنگ بزرگ انتخاب شده‌ بودند و امروز بدون هیچ محدودیتی به آن اعتراف می‌کنند. من بار دیگر تاکید می‌کنم کی‌یف و غرب از مدتها قبل از عملیات نظامی مذاکراتی در مورد تحویل سامانه‌های دفاع هوایی، جت‌های جنگنده و سایر تجیهزات نظامی به اوکراین داشتند.

پوتین افزود: این غربی‌ها بودند که جنگ را راه انداختند و روسیه فقط برای مهار آن متوسل به زور شد. کسانی که در فوریه ۲۰۲۲ حمله به دونباس را طراحی کردند قصد داشتند در آینده به کریمه نیز حمله کنند. اوکراین در حال تبدیل شدن به ماهیتی ضد روسی شده بود. این یک پروژه جدید نیست. آنها می‌خواستند سرزمین‌های تاریخی ما را از ما بگیرند. روسیه در حال جنگ با مردم اوکراین نیست چراکه آنها گروگان رژیم کی‌یف و اربابان غربی آن هستند که قبلا این کشور را به لحاظ سیاسی، نظامی و اقتصادی اشغال کرده‌اند. غرب مستقیما تمامی تضمین‌های امنیتی روسیه را رد کرد و این کاملا مشخص بود که این تهدید هر روز در حال افزایش است. در دسامبر ۲۰۲۱ ما رسما برای آمریکا و ناتو توافقنامه‌هایی درباره تضمین‌های امنیتی ارسال کردیم اما در مورد تمامی مواضع اساسی و کلیدی در واقع یک امتناع مستقیم را شاهد بودیم. ما همه این اقدامات را پیش از اجرای طرح تهاجمی خود انجام دادیم اما آنها نخواستند که متوقف شوند و تهدید همچنان در حال افزایش بود.

وی اظهار کرد: القای ارزش‌های نئولیبرالی و اساسا توتالیتر، هدف سیاست غرب است. در دهه 1930، غرب راه را برای قدرتمند شدن نازی‌ها در آلمان باز کرد و در زمان ما اوکراین را "علیه روسیه" تشویق کرد. نئونازی‌ها در اوکراین با استفاده از نشان صلیب شکسته روی تجهیزات و استفاده از نام‌های نازی، پنهان نمی‌کنند که وارثان چه کسانی هستند. به درک ما، غرب قصد دارد یک درگیری محلی را به رویارویی جهانی مبدل کند. شکست روسیه در میدان نبرد غیرممکن است. به این دلیل حملات خبری هر چه شدیدتر می‌شود. آنها دائماً دروغ می‌گویند، حملات به فرهنگ ما، به کلیسای ارتدکس روسیه متوقف نمی‌شود. ما هرگز مانند کی‌یف و نخبگان عمل نخواهیم کرد و شبیه آنها نخواهیم بود. با کسانی که یک گام به عقب برداشتند و از وطن خود عقب نشینی و آن را ترک کردند تسویه حساب نخواهیم کرد. بگذار وجدانشان پاسخگوی اعمال آنها باشد. نکته اصلی این است که شهروندان کشور اعمال آنها را مورد ارزیابی اخلاقی قرار خواهند داد. ما مفتخریم که جامعه چند ملیتی ما موضعی اصولی در رابطه با عملیات ویژه روسیه اتخاذ کرده و از اقدامات ما برای محافظت از دونباس حمایت کرده‌اند.

رئیس جمهور روسیه با تشکر از تمام مردم روسیه به خاطر "شجاعت و عزم آنها"، به نیروهای امنیتی، داوطلبان، به مبارزان نیروهای جمهوری‌های خلق لوهانسک و دونتسک اشاره کرد و گفت: ساکنان دونباس با وجود تهدیدات و ترور، خودشان به تعیین آینده خود دست زدند و تصمیم گرفتند با سرزمین مادری خود باشند. افرادی که در راه خیانت به روسیه قدم گذاشته‌اند طبق قانون پاسخگو خواهند بود، اما ما "شکار جادوگر" را سازماندهی نخواهیم کرد. حالا ما دوباره با هم هستیم، یعنی قوی‌تر هم شده‌ایم. ما هر کاری از دستمان برآید انجام خواهیم داد تا آرامش دیرانتظار به سرزمین‌های ما بازگردد. قهرمانان ما برای دستیابی به این آرامش، برای اجدادشان، برای آینده فرزندان و نوه‌هایشان، برای اتحاد دوباره مردم ما می‌جنگند.

ولادیمیر پوتین، هم‌چنین یک دقیقه سکوت به احترام "قهرمانان" اعلام کرد و همه حاضران در سالن برخاستند.

رئیس جمهور روسیه در ادامه خاطرنشان کرد: این عملیات برای همسران و والدین قهرمان ما بسیار سخت است. این وضع به همان اندازه که برای افرادی که در طول جنگ جهانی دوم از دونباس دفاع کردند دشوار بود، سخت است. وظیفه ما حمایت از خانواده‌هایی است که عزیزان خود را از دست داده‌اند.

پوتین از ایجاد صندوق ویژه‌ای برای رساندن کمک هدفمند به خانواده‌های سربازان کشته شده و مجروحان عملیات ویژه خبر داد.

رئیس جمهوری روسیه در این سخنرانی که خطاب به جمع گسترده‌ای از نمایندگان مجالس روسیه و دیگر شخصیت‌های سیاسی و دینی و مطرح این کشور انجام شد، گفت: ما می‌دانستیم که قدم بعدی پس از دونباس حمله به کریمه است. ما در حال دفاع از میهن خود هستیم، غرب حدود ۱۵۰ میلیارد دلار برای مسلح کردن اوکراین هزینه کرد و این درحالی است که در طول سال ۲۰۲۰ فقط ۶۰ میلیارد دلار به کشورهای فقیر اعطا شد. این ارقام را مقایسه کنید! هیچ کشوری در جهان به اندازه آمریکا در خارج از کشورش پایگاه نظامی ندارد. تعداد آنها به صدها پایگاه می‌رسد که در کل سیاره زمین پراکنده است. غرب از اوکراین به عنوان نوک پیکان علیه روسیه استفاده می‌کند و بیشتر ملت ما اقدامات انجام شده برای دفاع از دونباس را تایید می‌کنند. کل سیاره زمین در پیله پایگاه‌های نظامی آمریکا قرار گرفته است.

وی افزود: روسیه برای گفت‌وگو با غرب در زمینه امنیت آماده بود اما در عوض با واکنش ریاکارانه و تلاش‌ها برای گسترش ناتو مواجه شد. اجرای اهداف عملیات نظامی ویژه در اوکراین گام به گام، پیوسته و با دقت انجام خواهد شد. یک سال پیش برای محافظت از مردم در سرزمین‌های تاریخی‌مان برای تضمین امنیت کشورمان و از بین بردن تهدیدی که از سوی رژیم نئونازی پس از کودتای سال ۲۰۱۴ در اوکراین پدیدار شد، تصمیم گرفته شد که عملیات ویژه نظامی انجام شود. ما قدم به قدم و با دقت در حال انجام کار هستیم و وظایفی را که پیش رو خود داریم انجام می‌دهیم. شکست دادن روسیه در میدان نبرد غیرممکن است و ما به شکل مناسبی با تلاش برای تبدیل این درگیری به یک رویارویی جهانی برخورد می‌کنیم.

پوتین ادامه داد: ما یک مسیر را آغاز کرده‌ایم و همچنان به حمایت از مناطق جدید ادامه خواهیم داد و برای گسترش جاده‌ها تلاش خواهیم کرد و همه این برنامه‌ها را اجرا خواهیم کرد. ما امنیت و ثبات را برای این مناطق فراهم خواهیم کرد. ما به توسعه نظامی پیشرفته نیازمندیم. سطح تجهیز نیروهای هسته‌ای روسیه در مجموع ۹۱.۳ درصد است که این سطح باید در تمامی جهات محقق شود و اکنون با توجه به تجربه‌مان باید به سطح کیفی بالاتر در همه سطوح برسیم. هرچه برد تسلیحاتی که غرب به اوکراین‌ می‌دهد بیشتر باشد ما مجبور خواهیم بود این تهدید را از مرزهای خود دور کنیم. این یک ضرورت است. کسانی که تحریم‌هایی علیه روسیه وضع کرده‌اند در واقع خود را مجازات کرده‌اند. تورم را در کشورهایشان افزایش می‌دهند و در عوض روس‌ها را به خاطر آن سرزنش می‌کنند. اعمال تحریم‌ها نشان داد اقتصاد روسیه انعطاف پذیرتر از آن چیزی است که غرب تصور می‌کرد. غرب تلاش کرد که جامعه روسیه را از درون بی ثبات کند اما شکست خورد. غرب تلاش کرد با اعمال تحریم روسیه را از درون بی ثبات کند اما شکست خورد. تحریم‌های علیه روسیه یک وسیله است هدف همانطور که خود رهبران غربی‌ گفته‌اند رنج دادن مردم روسیه است، آنها را رنج بدهند تا جامعه از درون بی ثبات شود. اما محاسبات آنها غلط از آب در آمد. غرب سعی خواهد کرد با شرط بندی کردن روی خائنان ملی روسیه را تجزیه کند.

رئیس جمهوری روسیه درخصوص شرایط اقتصادی کشورش گفت: در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ روسیه ۵۵ تا ۶۰ میلیون تن غلات صادر کرد که پیش از این دست‌نیافتنی به نظر می‌رسید. روسیه سهم پرداخت‌ها به روبل در تجارت را دو برابر کرده که این یک سوم از کل پرداخت را تشکیل می‌دهد. ما پرداخت‌ها به دلار را کاهش نداده‌ایم، غرب خودش این کار را باعث شده است. پیوندهای اقتصادی جدید و موثر و کریدورهای پشتیبانی باید در روسیه شکل بگیرد و بنادر دریای سیاه و آزوف توسعه یابد. مسئولان اقتصادی ثبات اقتصاد را حفظ کرده و مانع از بروز کسری بودجه و فروپاشی نظام مالی کشور شدند. همه فرصت‌ها برای پیشرفت وجود دارد. ما به همکاری شرکای خود برای تشکیل یک سیستم پرداخت بین‌المللی با ثبت و امن مستقل از دلار آمریکا و سایر ارزهای غربی تلاش خواهیم کرد.