وزارت امور خارجه روسیه از تمایل چین برای ایفای نقش در حل و فصل بحران اوکراین از طریق مسالمت آمیز استقبال کرد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از العالم، وزارت امور خارجه روسیه از تمایل چین برای ایفای نقش در حل و فصل بحران اوکراین از طریق مسالمت آمیز استقبال کرد.

بر اساس این گزارش، در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: از طرح پکن برای حل و فصل استقبال می‌کنیم و به احترام به منشور سازمان ملل متحد، قوانین بین المللی و انسانی و امنیت فراگیر پایبندیم.

این بیانیه می‌افزاید: با چین هم عقیده ایم که هرگونه اعمال محدودیت خارج از چارچوب شورای امنیت غیرقانونی است و ابزاری برای رقابت نابرابر و جنگ اقتصادی بشمار می‌رود.

وزارت خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که مسکو درباره تحقق اهداف عملیات نظامی خود در اوکراین با استفاده از وسایل سیاسی و دیپلماتیک انعطاف پذیر است.

لازم به ذکر است که وزارت خارجه چین سرانجام روز جمعه در سالروز آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، طرح ۱۲ بندی خود را برای نحوه پایان‌دادن به جنگ و درگیری‌ها در اوکراین منتشر کرد.

این «طرح صلح» در وب‌سایت وزارت خارجه چین منتشر شده است.

گرچه دولت چین تاکنون به صورت رسمی و آشکارا از عملیات نظامی روسیه در اوکراین دفاع نکرده و آن را نیز محکوم نکرده است، «لی ژانشو» رئیس پارلمان چین (کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین) ۱۹ شهریور با سفر به مسکو و در دیدار با رؤسای فراکسیون‌های دومای دولتی روسیه تأکید کرد چین کاملاً همه اقدامات روسیه در اوکراین برای محافظت از منافعش را درک و از این اقدامات حمایت می‌کند.

رئیس جمهور روسیه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) در نطقی تلویزیونی اعلام کرد که در واکنش به درخواست جمهوری‌های دونباس در شرق اوکراین و همچنین به منظور «نازی‌زدایی و غیرنظامی‌کردن اوکراین»، فرمان آغاز «عملیات ویژه نظامی» در اوکراین را صادر می‌کند تا از مردمی که هشت سال مورد سوءاستفاده و نسل‌کشی رژیم کی‌یِف بوده‌اند، حفاظت کند و اوکراین از وجود «نئونازی‌ها» پاکسازی شود.