رهبران انگلیس و فرانسه در دیدار روز گذشته خود بر سر اقداماتی به منظور جلوگیری از هجوم بیشتر مهاجران از کانال مانش توافق کرده و مقرر شد لندن برای این اقدام بیش از ۵۰۰ میلیون یورو به پاریس پرداخت کند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از "ان تی وی" آلمان، بریتانیا می خواهد از ورود غیرقانونی مهاجران در آینده به کشور جلوگیری کند. از آنجایی که بسیاری از آنها با قایق از فرانسه عبور می کنند، پاریس قرار است اردوگاهی را برای بازداشت این پناهجویان راه اندازی کند. لندن طی سه سال آینده بیش از 500 میلیون یورو برای این کار به پاریس پرداخت خواهد کرد.

به این ترتیب در مبارزه با این مهاجرت های به زعم این کشور نامطلوب از طریق کانال انگلیسی مانش بریتانیا بیش از نیم میلیارد یورو طی سه سال آینده به فرانسه پرداخت خواهد کرد. "ریشی سوناک"، نخست وزیر بریتانیا در دیدار با "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه در پاریس اعلام کرد که این برای تأمین مالی یک بازداشتگاه جدید در شمال فرانسه است. این مبلغ بیش از دو برابر پرداخت های سالانه از لندن به پاریس است. سوناک گفت: باندهای جنایتکار نباید تصمیم بگیرند که چه کسی به کشورهای ما می آید.

همچنین قرار است با 541 میلیون یورو یک مرکز فرماندهی جدید ساخته شود و از 500 مرزبان اضافی و همچنین پهپادهای مدرن و فناوری نظارتی برای مقابله با مهاجران استفاده شود. نخست وزیر انگلیس تاکید کرد که این یک چالش مشترک است. "امانوئل مکرون"، رئیس جمهور فرانسه هم تاکید کرد که نیروهای مرزی سال گذشته از عبور 1300 قایق جلوگیری کردند. بیش از 500 قاچاقچی مظنون هم دستگیر شدند.

هر دو سیاستمدار بر تمایل خود برای شروع مجدد روابط سیاسی تاکید کردند. سوناک گفت: روابط بین کشورهای ما در سال های اخیر تیره شده است و منظورم این نیست که شما تنها انگلیس را از جام جهانی حذف کردید. وی افزود: این اولین جلسه مقامات عالی رتبه دو طرف در پنج سال گذشته یک شروع جدید است. سوناک گفت: ما اتحادیه اروپا را ترک کردیم، اما اروپا را نه.

سوناک اخیرا قانون پناهندگی جدیدی را اعلام کرده است. بر این اساس تقریباً همه مهاجرانی که بدون مجوز رسمی وارد کشور می‌شوند، در ابتدا در مراکز اقامتی مانند پایگاه‌های نظامی سابق یا خوابگاه‌های دانشجویی بازداشت می‌شوند. پس از آن باید به رواندا یا کشورهای دیگر اخراج شوند. حق درخواست پناهندگی باید از آنها گرفته شود. دولت بریتانیا اعتراف کرده است که این پروژه محدودیت های حقوق بین الملل را در پیش می گیرد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه هم گفت، فرانسه نمی تواند به تنهایی با بریتانیا برای بازگرداندن پناهجویان مذاکره کند، این یک موضوع اتحادیه اروپا است. پس از برگزیت، بریتانیا دیگر نمی‌تواند مقررات دوبلین را که در اتحادیه اروپا اعمال می‌شود اعمال کند.

به گفته ماکرون، همه کشورهای اروپایی باید به طور مشترک با هدایت مهاجرت مقابله کنند. به گفته وی این باید شامل کشورهای ترانزیت و همچنین کشورهایی باشد که قاچاقچیانی که عبور مهاجران را با قایق‌های لاستیکی از طریق کانال مانش سازماندهی کرده‌اند، از آنجا فعالیت می‌کنند.

دولت انگلیس قوانین بسیار سختگیرانه‌ای را علیه پناهجویان در دستور کار قرار داده و با وجود انتقادهای بالا و نقض قوانین بین‌المللی اعلام کرده که در اجرای این قوانین عزم راسخی داشته و اجازه توقف آن را نمی‌دهد.

سوئلا براورمن، وزیر کشور بریتانیا، که قانون جدید را روز سه‌شنبه به مجلس عوام لندن ارائه کرد اعلام کرد: ما قایق‌هایی را که ده‌ها هزار پناهجو را به سواحل ما می‌آورند، متوقف خواهیم کرد. او پیشتر در تلگراف اعتراف کرد: ما مرزهای حقوق بین‌الملل را برای حل این بحران تحت فشار قرار داده‌ایم.

وزیر کشور انگلیس گفت: آنها از آمدن به اینجا دست نخواهند کشید تا زمانی که دنیا بداند هرکسی که به طور غیرقانونی وارد بریتانیا شود دستگیر و به سرعت اخراج خواهد شد.

بریتانیا قبلاً هم یک پیمان بحث برانگیز مهاجرتی با رواندا امضا کرده و برای آن 140 میلیون پوند (در حال حاضر حدود 156 میلیون یورو) به این کشور پرداخت کرده است.

مخالفان و فعالان حقوق بشر با خشم به این قانون واکنش نشان دادند. شورای پناهندگان بریتانیا از این مسئله انتقاد کرد که بریتانیا به تعهد خود بر اساس کنوانسیون پناهندگان ژنو مبنی بر اعطای دادرسی عادلانه به پناهندگان صرف نظر از مسیر ورودشان، خیانت می کند. کایر استارمر، رهبر حزب کارگر هم اعتبار قانونی این طرح ها را زیر سوال برده است.

به گزارش خبرگزاری بریتانیایی PA ، تقریباً 3000 مهاجر در سال جاری تاکنون از این کانال انگلیسی عبور کرده و وارد کشور شده اند . در سال 2022 تعداد مهاجران 45755 نفر بوده است که 60 درصد بیشتر از سال قبل است.

این روند افزایش هجوم پناهندگان مدت هاست که خاری در چشم دولت لندن بوده است. محدود کردن مهاجرت و حفظ کنترل مرزی خود یکی از وعده‌های اصلی برگزیت بود. "ریشی سوناک"، نخست وزیر انگلیس این را یکی از اولویت های سیاست خود قرار داده است.

کانال مانش بین فرانسه و بریتانیا یکی از خطرناک ترین آبراه های جهان است. با وجود این، تنها در سال گذشته بیش از 45000 مرد، زن و کودک از این کانال عبور کردند. آنها معمولا از آلبانی، افغانستان یا سوریه می آیند و امید به زندگی امن تر و بهتر در بریتانیا دارند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد لندن را به نقض تعهدات بین‌المللی خود متهم می‌کند. با این وجود، ریشی سوناک، نخست وزیر این کشور اندکی پیش از کریسمس اعلام کرد که قوانین پناهندگی را در سال جدید سخت‌تر خواهد کرد. به گفته وی این رویکرد باید راه را برای یک روند موفقیت آمیز پناهندگی برای افرادی که با دور زدن مقامات و نهادهای مرزی به این کشور می رسند مسدود کند.