مدیر مرکز حفاظت در برابر تشعشعات در وزارت محیط زیست عراق تأکید کرد که نیروهای آمریکایی در جریان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ از اورانیوم ضعیف شده استفاده کردند که منجر به افزایش موارد ابتلا به سرطان شد.

به گزارش مرور نیوز، صباح الحسینی، مدیر مرکز حفاظت در برابر تشعشعات در وزارت محیط زیست عراق در مصاحبه با اسپوتنیک درباره اینکه آیا این مرکز ثابت کرده است که نیروهای آمریکایی در حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده استفاده کرده‌اند، گفت: قطعاً اما درصد مشخصی وجود ندارد زیرا آن‌ها مکانیسم‌های مخربی هستند و همانطور که می‌دانیم از اورانیوم ضعیف شده در سلاح‌ها برای تسهیل فرآیند نفوذ به سپرها و خودروهای زرهی استفاده می‌شود و معمولاً محلی که این خودروی زرهی هدف قرار می‌گیرد آلوده و خاک اطراف آن نیز آلوده می‌شود.

وی از افزایش موارد ابتلا به سرطان در مناطقی که نیروهای آمریکایی از اورانیوم بیش از حد استفاده می‌کنند به ویژه در جنوب کشور و مشخصاً استان بصره خبر داد و گفت: شورای سرطان وزارت بهداشت این افزایش را ثبت می‌کند و آمارهای رسمی نیز وجود دارد که حاکی از شیوع بالای سرطان در عراق است.

الحسینی گفت: ربط دادن مستقیم این مسئله با تشعشعات مستلزم شواهد علمی و مطالعات بلندمدت است، اما مسلم است که تشعشعات یکی از عوامل سرطان‌زا در جهان شناخته شده است.

وی از تلاش داعش برای استفاده از مواد رادیواکتیو در شمال شهر موصل در زمان سیطره این گروه بر این شهر خبر داد.

الحسینی در مورد مکان‌هایی که مواد رادیواکتیو در آنجا گسترش یافته، گفت: «در موصل دو مکان وجود دارد که اولی به نام العدایه و دومی الجزیره است. العدایه پایگاهی برای انبار کردن بقایای برنامه نظام سابق است که متأسفانه گروه داعش آن را از بین برد. بعد از آزادی این پایگاه به دنبال آزادی موصل محتویات آن بازگردانده و انبار شد.