نخست وزیر عراق تاکید کرد که ایران هیچ مداخله‌ای در روند سیاسی این کشور نمی‌کند و عراق اجازه نمی‌دهد حمله‌ای از خاک این کشور علیه هیچ کشور دیگری انجام شود.

به گزارش مرور نیوز، «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق در گفتگو با شبکه الجزیره تاکید کرد: ایران کشور همسایه عراق است و از روند سیاسی در این کشور بعد از سال ۲۰۰۳ حمایت کرده است.

وی گفت: روابط ایران با تمام گروه‌های عراقی خوب است. هیچ مداخله‌ای از سوی ایران در مراحل تشکیل دولت عراق و مذاکرات مربوط به آن صورت نگرفته است.

نخست وزیر عراق اضافه کرد: حمله به هر کشوری از خاک عراق غیرقابل قبول است و ما اجازه استفاده از خاک عراق برای تجاوز به کشورهای همسایه را نمی‌دهیم و این یک تعهد قانونی و اخلاقی است.

السودانی بیان کرد: عراق نمی‌خواهد تبدیل به میدانی برای تسویه حساب‌های دیگران شود. روابط ما با عربستان، کویت و ترکیه نیز خوب است. توافق میان دو کشور بزرگ در منطقه یعنی ایران و عربستان بسیار مهم بوده و سهم مهمی در تحقق ثبات و توسعه آن دارد.

السودانی به این نکته اشاره کرد که حضور گروه‌های تروریستی به عنوان افراد مسلح و با دراختیار داشتن اردوگاه و آموزش نظامی و یا ورود به خاک ایران و اقدامات مسلحانه، مردود است.

وی اضافه کرد: قانون اساسی عراق این مساله را نمی‌پذیرد، هیچ کسی هم در تصمیمات ملی این کشور و استقلال رأی ما دخالتی ندارد. بغداد تاکنون حتی یک روز هم تابع شرق یا غرب نبوده است.

السودانی در خصوص اوضاع سوریه نیز گفت: سوریه باید به اتحادیه عرب بازگردد و با نظام رسمی این کشور تعامل و همکاری صورت پذیرد. این کشور بعد از زلزله اخیر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

نخست وزیر عراق در خصوص حضور نظامیان آمریکایی در این کشور گفت: تشکیلات تروریستی داعش در عراق نابود شده است و نیروهای امنیتی این کشور می‌توانند امنیت آن را تأمین کنند. امروزه عراق به حضور نیروهای رزمی آمریکا نیاز ندارد بلکه به روابط امنیتی و آموزش نظامی از سوی آمریکا نیاز دارد.

وی درباره روابط دولتش با چارچوب هماهنگی شیعیان عراق نیز گفت: قبل از مکلف شدن من به تشکیل دولت، میان ما و رهبران چارچوب هماهنگی بحث و تبادل نظر صورت گرفت و چالش‌ها و نحوه مقابله با آنها را مطرح کردیم. به همه مسائل حساس به ویژه موضوع گروه‌های مسلح عراقی و حضور ائتلاف بین المللی رسیدگی خواهد شد.

وی ادامه داد: رهبران چارچوب به من مأموریت دادند که با هدف دستیابی به یک توافق مشخص، با ائتلاف بین المللی مذاکره و شکل روابط را مشخص کنم. دولت گفت‌وگو با ائتلاف بین المللی را در دستور کار قرار داده است و افکار و ایده‌هایی وجود دارد که منجر به توافق خواهد شد. وجود سلاح در دست هیچ گروهی در عراق به جز دولت قابل توجیه نیست.