وزارت خارجه چین اعلام کرد، مقام‌های این کشور امروز (جمعه) دو نهاد آمریکایی را بابت نقض اصل چین واحد تحریم کرده‌اند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این دو نهاد آمریکایی به نام‌های "موسسه هادسون" و "کتابخانه ریاست جمهوری رونالد ریگان" هستند که توسط مقام‌های چینی بابت نقض اصل چین واحد و ارتباط با تایوان تحریم شده‌اند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه چین، این دو موسسه برای تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان پلتفورمی را برای شرکت در فعالیت‌های جدایی طلبانه در سرزمین ایالات متحده فراهم کرده‌اند که به صورت جدی، نقض کننده اصل چین واحد و مفاد اطلاعیه‌های مشترک آمریکا و چین است.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد، این اقدامات به صورت جدی مخرب یکپارچگی قلمرو و حق حاکمیت چین هستند.

در این بیانیه همچنین آمده است که از امروز دانشگاه‌ها، موسسات و سایر سازمان‌ها و اتباع چینی از تنظیم قراردادها و مبادلات، همکاری و انجام سایر فعالیت‌ها با این دو موسسه آمریکایی منع شده‌اند. چهار رئیس این نهادها از ورود به چین منع شده و ویزای چین برای آنها صادر نمی‌شود. همچنین سازمان‌ها و اتباع چینی از مشارکت در فعالیت با افراد تحریم شده که دارایی‌های آنها در چین مسدود می‌شود، منع می‌شوند.

در بیانیه وزارت خارجه چین در ادامه ذکر شده است: دولت پکن همچنین اندیشکده تایوانی "بنیاد چشم انداز" و "شورای لیبرال‌ها و دموکرات‌های آسیایی" که یک سازمان منطقه‌ای تایوانی متشکل از احزاب سیاسی لیبرال دموکرات در آسیاست را تحریم کرده است.

به گفته پکن، این نهادها به دستور حزب دموکراتیک ترقی‌خواه و به بهانه دموکراسی و آزادی، استقلال تایوان را از چین ترویج و با اقدامات خود اصل چین واحد را نقض می‌کنند.

مقام‌های این نهادها نیز از ورود به چین و همچنین مناطق هنگ کنگ و ماکائو تحت کنترل پکن منع شده‌اند. سازمان‌ها و اتباع چین نیز از همکاری و معاملات با این سازمان‌ها منع شده‌اند.