واشنگتن می‌گوید که روسیه باید هزینه بازسازی اوکراین و خسارتی که به این کشور واردکرده را تقبل کند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از راشاتودی، جنت یِلن، وزیر خزانه‎داری آمریکا با اشاره به اینکه روسیه باید هزینه بازسازی اوکراین را پرداخت کند، گفت که واشنگتن در حال بررسی و رایزنی درباره راه‌های احتمالی استفاده از دارایی‌های مسدودشده مسکو در غرب است.

یلِن در پاسخ به این پرسش که آیا روسیه باید هزینه خسارت واردشده به اوکراین در جریان جنگ جاری در این کشور بین کی‌یف و مسکو را بپردازد، گفت که «این یک مسئولیت است و به باور او، جامعه جهانی از روسیه انتظار دارد تا این مسئولیت را برعهده بگیرد.»

وزیر خزانه‌داری آمریکا اضافه کرد: درباره این موضوع با شرکای‌مان در حال رایزنی و مشورت هستیم. بر سر اختیاراتی که درباره دارایی‌های مسدودشده روسیه داریم، موانع حقوقی وجود دارد.

اظهارات یلن در حالی است که چند روز پیش ویکتوریا نولاند، معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا گفته بود که واشنگتن در حال کار روی این است که مسکو را مجبور کند تا به جبران «خرابی‌هایی که به بار آورده»، کمک کند. به گفته وی، کنگره آمریکا به وزارت دادگستری آمریکا اختیار داده تا برای بازسازی اوکراین از «اموال غیرقانونی که از آلیگارش‌های روس مصادره شده، استفاده کند.»

نولاند همچنین گفته بود که آمریکا و متحدانش درباره دارایی‌های بانک مرکزی روسیه نیز در حال رایزنی هستند. کشورهای غربی از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۰) در مجموع حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسکو را مسدود کرده‌اند.

نشریه «دای وِلت» آلمان هفته جاری در گزارشی به نقل از اسناد داخلی اتحادیه اروپا، نوشت که این بلوک سرانجام مجبور است تا دارایی‌های مسدودشده روسیه را بازگرداند. اتحادیه اروپا نمی‌تواند این اموال را تا ابد نگه داشته یا به اوکراین منتقل کند. مسکو پیش‌تر، با انتقاد تند از تلاش غرب برای انتقال اموال روسیه به کی‌یف، آن را «وحشی‌گری» توصیف کرد.