وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که دادگاهی در این کشور ۲ شرکت بین المللی را به بهانه نقض تحریم‌های ایران جریمه کرده است.

به گزارش مرور نیوز، وزارت دادگستری آمریکا روز سه‌شنبه به وقت محلی اعلام کرد: دادگاه منطقه کلمبیا دو شرکت تجاری بین‌المللی را در خصوص نقض قوانین صادرات آمریکا و ارسال کالا‌های ممنوعه به ایران مجرم شناخته و محکوم کرده است.

 وزارت دادگستری آمریکا شرکت دی. ای. اس اینترنشنال مستقر در تایوان و شرکت صنایع سولتک مستقر در برونئی را به تلاش برای فریب واشنگتن و نقض قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین‌المللی (IEEPA) و مقررات مربوط به تحریم‌ها و مبادلات ایران (ITSR) متهم کرده است.

به گزارش مرور نیوز، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که هر یک از این دو شرکت به پرداخت ۸۳ هزار و ۷۹۸ دلار محکوم شده‌اند. به گفته وزارت دادگستری آمریکا، این رقم سه برابر ارزش کالا‌هایی است که این شرکت‌ها به ایران صادر کرده‌اند. این دو شرکت همچنین به مدت پنج سال تحت نظر خواهند بود.

قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین‌المللی (IEEPA) از سال ۱۹۷۷ ایجاد شد و به روسای جمهور ایالات متحده اجازه می‌دهد بر اساس تهدیدات امنیتی موجود علیه این کشور به تنظیم تجارت واشنگتن با شرکت‌ها و طرف‌های بین المللی بپردازند.

مقررات مربوط به تحریم‌ها و مبادلات ایران (ITSR) نیز مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هاست که وزارت خزانه‌داری آمریکا در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران و ادعا‌های حمایت از تروریسم وضع کرده که علاوه بر ممنوعیت آمریکایی‌ها از واردات و صادرات برخی کالاها، خدمات و فناوری‌ها از مبدا ایران یا به مقصد آن، شامل غیر آمریکایی‌ها نیز می‌شود. بر اساس این دستور العمل افراد غیر آمریکایی که وارد برخی مبادلات با ایران از جمله در زمینه‌های انرژی، کشتیرانی و مالی شوند، جریمه و تحریم خواهند شد. این دستور العمل نخستین بار در سال ۲۰۱۲ اجرایی شد.