معاون دبیرکل سازمان ملل متحد گفت، این سازمان قصد دارد در روزهای آینده کنفرانسی را برای بحث بر سر موضوع به رسمیت شناختن طالبان افغانستان ترتیب دهد و بر لزوم تعامل با مقامات این جنبش بنیادگرا تاکید کرد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از پایگاه صدای آمریکا، امینه محمد، معاون دبیر کل سازمان ملل در سخنرانی در مدرسه روابط عمومی و بین‌المللی پرینستون گفت، قرار است در این نشست بین‌المللی فرستادگانی از  سراسر جهان برای افغانستان به پای میز مذاکره بیایند.

این مقام سازمان ملل بیان کرد: "آنچه که ما به آن امید داریم این است که آنها را از اکنون تا دو هفته دیگر در منطقه گرد هم آوریم و قرار است آنها اولین نشست فرستادگان منطقه و بین‌المللی برای افغاستان را با دبیرکل سازمان ملل داشته باشند."

امینه محمد اظهار کرد: "و در این میان، ما امیدواریم با یافتن گام‌هایی کوچک، در مسیر به رسمیت شناختن طالبان و یک به رسمیت شناختن اصولی قرار بگیریم. آیا چنین چیزی ممکن است؟ نمی‌دانم. اما این مذاکره باید اتفاق بیفتد. طالبان به وضوح خواستار به رسمیت شناخته شدن هستند و این اهرمی است که ما داریم."

این مقام ارشد سازمان ملل در ماه ژانویه به افغانستان سفر کرد. او در این سفر با رهبران طالبان درباره محدودیت‌های گسترده‌ای که این مقامات بنیادگرا از زمان به دست گرفتن کنترل افغانستان بر آزادی کار و تحرک زنان اعمال کرده‌اند، گفتگو کرد.

امینه محمد خاطر نشان کرد که طالبان تاکید کرده، قوانین متعددی را برای جلوگیری از خشونت جنسیتی و اعطای حقوق بیشتر در زمینه ارث به زنان علاوه بر از بین بردن فساد در افغانستان، وضع کرده‌اند.

او گفت: "اما من هیچ تعهدی با اجازه جامعه بین‌المللی برای بررسی اینکه آیا آنها آن را اجرا می کنند یا خیر ندارم."

محمد خاطر نشان کرد، تعامل با طالبان به ما برای آنکه آنها را در قبال اعمالشان پاسخگو کنیم کمک خواهد کرد. او بیان داشت: "ما نمی توانیم اجازه دهیم که آنها همچنان بدتر شوند، اما این اتفاق همان چیزی است که وقتی شما با آنها تعامل نداشته باشید می افتد."

وی خاطرنشان کرد که طالبان در حال قوی‌تر شدن هستند چون کشورهای همسایه با آنها تعامل اقتصادی دارند تا اطمینان حاصل کنند که افغانستان در هرج و مرج فرو نرفته و از درون منفجر نمی‌شود.

محمد ادامه داد که سازمان ملل به کارمندان زن افغان خود گفته است که در هنگام مذاکره با طالبان بر سر رفع ممنوعیتهایشان علیه زنان، از خانه کار کنند. او افزود که کارمندان زن می توانند در خانه کار کنند و حقوق بگیرند.

این مقام سازمان ملل گفت: "لطفاً با طالبان مانند ویروس کووید رفتار کنید. ما نمی دانیم که آنها قرار است چه کار کنند یا چگونه واکنش نشان دهند."