رئیسان جمهور آمریکا و کره جنوبی با تقویت تعهد هسته‌ای واشنگتن به کره جنوبی موافقت کرده و طرف آمریکایی قول داد در صورت حمله هسته‌ای کره شمالی اقدامی «سریع، قاطع و جامع» انجام دهد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از یونهاپ، یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی این توافق را طی یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک پس از گفتگوهایش با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید اعلام کرد و بیانیه مشترکی را با عنوان "بیانیه واشنگتن" که آنها برای تقویت "بازدارندگی گسترده" در برابر تهدیدات هسته ای و موشکی کره شمالی اتخاذ کردند، اعلام کرد.

بازدارندگی گسترده به ایالات متحده اشاره دارد که شامل تعهد به بسیج تمام قابلیت های نظامی خود، از جمله هسته ای، برای دفاع از متحد خود است.

کره جنوبی و ایالات متحده توافق کردند که در صورت حمله اتمی کره شمالی فوراً بین رهبران خود گفتگو کنند و از طریق آنها با استفاده از تمام قابلیت های نظامی اتحاد، از جمله سلاح های هسته ای ایالات متحده، اقدامات سریع، جامع و قاطعانه را انجام دهند.

یون گفت که دو کشور برای ایجاد یک گروه مشورتی هسته ای (NCG) به منظور عملیاتی کردن سیستم بازدارندگی گسترده جدید با جزئیات بیشتر موافقت کردند.

همچنین متحدان اطلاعات مربوط به عملیات هسته ای و استراتژیک و برنامه ریزی را به اشتراک خواهند گذاشت و در مورد چگونگی برنامه ریزی و اجرای عملیات مشترک با ترکیب قابلیت های متعارف پیشرفته هسته ای کره جنوبی با ایالات متحده گفتگوهای منظمی را برگزار خواهند کرد.

یک مقام ریاست جمهوری کره جنوبی بعداً به خبرنگاران در واشنگتن گفت که گروه مشورتی توسط معاون وزیر از دو کشور رهبری خواهد شد.  این گروه هر سه ماه یکبار، چهار بار در سال تشکیل جلسه می دهد و نتایج جلسات خود را به رؤسای جمهور مربوطه گزارش می دهد.

یون تاکید کردک ما، دو رهبر، توافق کردیم که بازدارندگی گسترده دو کشور در برابر تهدیدات هسته‌ای و موشکی کره شمالی را به طور چشمگیری تقویت کنیم تا از طریق برتری قاطع قدرت، به صلح دست یابیم، نه یک صلح ساختگی که متکی به حسن نیت طرف مقابل باشد.

دو کشور تمرین‌های شبیه‌سازی روی میز را برای آماده شدن در برابر بحران هسته‌ای و استقرار منظم و مستمر نیروهای ایالات متحده و دارایی های استراتژیک در شبه جزیره کره در دست داند و همچنین زیردریایی مجهز به موشک بالستیک هسته ای امریکا به زودی از کره جنوبی بازدید می کند.

رهبران همچنین توافق کردند که به همکاری برای تقویت بیشتر و گسترش بازدارندگی ادامه دهند. یون گفت: رئیس جمهور بایدن بر تعهد گسترده بازدارندگی خود به کره جنوبی تاکید کرد.

در کنفرانس مطبوعاتی، بایدن به کره شمالی هشدار داد و گفت: «حمله هسته‌ای کره شمالی علیه ایالات متحده، متحدان یا شرکای آن غیرقابل قبول است و هر رژیمی که چنین اقدامی انجام دهد به پایان خواهد رسید».

بیانیه واشنگتن به دنبال ماه ها کار بین متحدان در میان در باره اعتبار تعهد امریکا به کره جنوبی و درخواست تسلیحات هسته ای از سوی این کشور در حالی که کره شمالی توانایی های هسته ای و موشکی خود را پیش می برد، صادر شده است.

کره جنوبی به عنوان یکی از طرف‌های معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، از توسعه سلاح‌های هسته‌ای خود منع شده است. در این بیانیه، دو رهبر تصریح کردند که این مواضع تغییر نخواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: سئول به تعهدات بازدارندگی گسترده ایالات متحده اعتماد کامل دارد و بر اهمیت، ضرورت و مزایای اتکای دائمی خود به بازدارندگی هسته‌ای ایالات متحده  اگاه است. رئیس‌جمهور یون بر تعهد دیرینه کره جنوبی به تعهداتش تحت معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای به عنوان سنگ بنای رژیم جهانی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و همچنین به توافقنامه همکاری ایالات متحده و کره جنوبی در مورد استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تأکید کرد».

یون در یک سفر دولتی شش روزه به ایالات متحده آمریکا به سر می برد. در حالی که دو کشور هفتادمین سالگرد اتحاد دوجانبه را که از جنگ 1950-1953 کره پدید آمد، جشن می گیرند.

بیانیه مشترک پس از این اجلاس نشان داد که رهبران دو کشور طیف وسیعی از موضوعات از جمله جنگ روسیه در اوکراین، تعهد آنها به دیپلماسی با کره شمالی، نگرانی عمیق آنها در مورد تغییرات آب و هوا، و تعهد آنها به حفظ یک اقیانوس هند-آرام آزاد و باز را پوشش می دهند .

به‌ویژه یون و بایدن اقدامات روسیه علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های حیاتی در اوکراین را به شدت محکوم کردند و در عین حال بر اهمیت همکاری سه جانبه بین ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن تأکید کردند.

بر اساس این بیانیه، بایدن از "گام های جسورانه" یون در جهت بهبود روابط کره جنوبی و ژاپن استقبال کرد.

دو رهبر توافق کردند که به رایزنی‌های نزدیک در مورد قانون کاهش تورم (IRA) را ادامه دهند تا اطمینان حاصل شود که سرمایه‌گذاری شرکتی سودمند متقابل را در ایالات متحده تشویق می‌کنند. آنها همچنین توافق کردند که یک چارچوب همکاری دوجانبه امنیت سایبری راهبردی برای گسترش همکاری در زمینه بازدارندگی دشمنان سایبری، افزایش امنیت سایبری زیرساخت‌های حیاتی، مبارزه با جرایم سایبری و برنامه‌های کاربردی امن رمزنگاری و بلاک چین ایجاد کنند.

برای بهبود بیشتر امنیت اقتصادی دو کشور، رهبران متعهد شدند که همکاری‌ها را در زمینه فناوری‌های حیاتی و نوظهور، از جمله از طریق ایجاد گفتگوی نسل بعدی فناوری‌های حیاتی و نوظهور به رهبری شوراهای امنیت ملی دو کشور، گسترش دهند.