رئیس جمهور ترکیه شامگاه یکشنبه اعلام کرد ابوحسین القرشی سرکرده داعش در عملیات سرویس‌های مخفی ترکیه در سوریه کشته شد.

به گزارش مرور نیوز، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد «سرکرده» گروه داعش روز شنبه در عملیاتی به فرماندهی سازمان اطلاعات ترکیه در سوریه از پا درآمد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهور ترکیه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «سرکرده داعش با نام مستعار ابو حسین القرشی، در عملیاتی که روز شنبه توسط ام آی تی (سرویس مخفی ترکیه) در سوریه انجام شد، از پا درآمد.»

سازمان اطلاعات ترکیه از مدت‌ها پیش ابو الحسین القرشی را زیر نظر و تحت تعقیب داشت تا این که وی را در جریان عملیاتی در سوریه به هلاکت رساند.

او توضیح بیشتری در مورد شرایط این عملیات نداد.

داعش ۳۰ نوامبر از مرگ ابو حسن الهاشمی القرشی سرکرده قبلی خود خبر داده، اما به نحوه و شرایط مرگ او اشاره نکرده بود.

به گفته داعش، ابو الحسین القریشی بلافاصله جانشین او شده بود. دستگاه‌های اطلاعاتی ترکیه و پلیس نظامی محلی با پشتیبانی ترکیه روز شنبه ناحیه‌ای واقع در نزدیکی جندیرس را در منطقه عفرین (کردنشین، شمال غرب سوریه) محاصره کرده بودند.

ساکنان منطقه به خبرگزاری فرانسه گفتند مزرعه‌ای متروکه که در گذشته به عنوان مدرسه داعش مورد استفاده قرار می‌گرفت، در یک عملیات هدف گرفته شده است.

ترکیه از سال ۲۰۲۰ نیروهایش را در شمال سوریه مستقر کرده است و تمامی مناطق را با همکاری نیرو‌های نیابتی خود کنترل می‌کند.

ارتش آمریکا اعلام کرده بود نیرو‌های آمریکایی هلی برد اواسط ماه آوریل در شمال سوریه یک سرکرده داعش را که حملاتی را در اروپا و خاورمیانه طرح ریزی می‌کرد، هدف قرار دادند و او احتمالا کشته شده است.

داعش با وجود شکست سرزمینی، همچنان حملاتی را در سوریه ترتیب می‌دهد.