وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن تا مارس سال جاری حدود یک هزار و ۵۰۰ کلاهک هسته‌ای مستقر داشته است.

به گزارش مرور نیوز، وزارت خارجه آمریکا در گزارشی اعلام کرد واشنگتن تا اول مارس سال جاری یک هزار و 419 کلاهک هسته ای مستقر داشته است.

در این گزارش که درباره میزان ذخیره سلاح های تهاجمی استراتژیک در پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک جدید موسوم به «نیواستارت» تهیه شده آمده است تا اول مارس 2023، واشنگتن در مجموع 662 فروند موشک بالستیک قاره پیما، موشک بالستیک مستقر پرتاب شونده از زیردریایی و بمب افکن های سنگین مستقر و نیز 800 فروند پرتاب شونده مستقر و غیرمستقر موشک بالستیک قاره پیما، پرتاب شونده مستقر و غیرمستقر موشک بالستیک پرتاب شونده از زیردریایی و بمب افکن های سنگین مستقر و غیرمستقر داشته است.

در این گزارش آمده است فدراسیون روسیه در 28 فوریه سال جاری به صورت یک جانبه تعلیق غیرموجه این معاهده را اعلام کرد. در نتیجه فدراسیون روسیه الزامی برای به روز رسانی و تهیه این نوع گزارش ندارد و مفاد کلیدی دیگر این معاهده را نیز اجرا نمی کند.

براساس گزارش وزارت خارجه، به عنوان اقدامی قانونی برای پاسخ به نقض الزامات این معاهده از سوی روسیه، آمریکا اطلاعات به روز شده خود درباره ذخایر استراتژیکش را دراختیار روسیه قرار نمی دهد. واشنگتن همچنین در راستای شفافیت و تعهد خود به مسئولیت پذیری در قبال تحرکات هسته ای، به صورت داوطلبانه، داده های مربوط به ذخایر سلاح های هسته ای خود را منتشر می کند. این اطلاعات در حال حاضر تا اول مارس سال جاری است. ایالات متحده در تماسی با فدراسیون روسیه خواستار موافقت کامل این کشور برای بازگشت به معاهده نیو استارت و تمام قوانین تاییدکننده و تثبیت شفافیت این معاهده شده است.    

معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک موسوم به "استارت"، در سال 1991بین دولت آمریکا و فدراسیون روسیه منعقد شد و در دسامبر 2009 منقضی شد. پس از آن در آوریل 2010 ، روسای جمهور آمریکا و روسیه در شهر پراگ با یکدیگر دیدار و پیمانی موسوم به نیواستارت را برای کاهش زرادخانه های هسته ای خود امضا کردند. براساس این توافق، هیچ یک از طرفین نباید در مجموع بیش از 700 موشک بالستیک قاره پیما، موشک بالستیک پرتاب شونده از زیردریایی و بمب افکن های سنگین داشته باشند. همچنین دو طرف نباید در مجموع بیش از 1550 کلاهک هسته ای و در مجموع 800 پرتاب شونده موشک بالستیک قاره پیمای مستقر و غیرمستقر، پرتاب شونده موشک بالستیک پرتاب شونده از زیردریایی و بمب افکن های استرتژیک داشته باشند. روسیه و آمریکا در فوریه 2021 این معاهده را برای یک دوره زمانی 5 ساله تمدید کرده بودند.   

در 21 فوریه سال جاری، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که مسکو حضور در پیمان نیو استارت را به صورت یک جانبه تعلیق می کند اما از آن خارج نمی شود. وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که مسکو پیش از ازسرگیری گفتگوها درباره این معاهده باید مشخص کند که چگونه تسلیحات دیگر کشورهای عضو ناتو که دارای سلاح های هسته ای هستند یعنی انگلیس و فرانسه، با ظرفیت ها و توانایی های آمریکا در نظر گرفته می شود. پوتین قانون تعلیق حضور روسیه در این معاهده  را در اول مارس امضا کرده بود.