دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه از ساعت ۸ صبح آغاز شده تا مردم این کشور سیزدهمین رئیس‌جمهور را انتخاب کنند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از تی‌آرتی، از دقایقی پیش رأس ساعت ۸ شعب اخذ رأی در مناطق مختلف ترکیه باز شد تا مردم این کشور برای انتخاب سیزدهمین رئیس‌جمهور، در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری به «رجب طیب اردوغان » یا «کمال قلیچدار اوغلو» رأی بدهند؛ انتخابات تا ساعت ۱۷ ادامه خواهد داشت و پس از آن شمارش آرا آغاز می‌شود.

دور اول انتخابات دو هفته پیش ۱۴ می (۲۴ اردیبهشت) هم‌زمان با انتخابات پارلمانی برگزار شد، اما هیچکدام از ۳ نامزد انتخابات نتوانستند بیش از نیمی از آرا را کسب کنند و انتخابات به دور دوم کشیده شد.

در دور اول انتخابات اردوغان ۴۹/۵۲ درصد، قلیچدار اوغلو ۴۴/۸۸ درصد، و سینان اوغان ۵/۱۷ درصد آرا را کسب کردند؛ سینان اوغان هم رسماً اعلام کرده که در دور دوم انتخابات از اردوغان حمایت می‌کند.

۶۰ میلون و ۶۹۰ هزار نفر در داخل ترکیه و ۳ میلیون و ۲۸۶ هزار نفر در خارج کشور، واجد شرایط رأی‌دادن هستند. میزان مشارکت در دور اول ۸۹ درصد بود و بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در دور دوم انتخابات هم مشارکت بالا خواهد بود.

در این دور از انتخابات بیش از ۱۹۱ هزار صندوق در ۱۰۹۴ شعب اخذ رأی در ۹۷۳ منطقه در سرتاسر ترکیه مستقر شده است.

به گفته مقامات و رسانه‌های ترکیه، بسیاری از زلزله‌زدگان ۶ فوریه (۱۷بهمن ۱۴۰۰) که شهرها و خانه‌های خود را ترک کردند، هم‌اکنون برای شرکت در انتخابات با حمل‌ونقل رایگان به محل سکونت خود برگشته‌اند.

در زلزله بهمن‌ماه بیش از ۵۰ هزار نفر از استان‌های جنوبی ترکیه جان باختند.

بنا بر گزارش رسانه‌های ترکیه، استان‌های مناطق جنوبی ترکیه که بیش از ۹ میلیون رأی دارند، به صورت سنتی بیشتر هوادار حزب عدالت و توسعه و رجب طیب بودند، اما اکنون دچار دودستگی شده‌اند؛ برخی همچنان از اردوغان دفاع می‌کنند و برخی دیگر نیز از نحوه پاسخ‌دهی دولت به مطالبات زلزله‌زدگان ناامید شدند و از قلیچدار اوغلو حمایت می‌کنند.