سخنگوی دولت روسیه در واکنش به پیشنهاد مقامات ترکیه درباره جایگزینی شورای امنیت سازمان ملل با ساختار‌های بین‌المللی دیگر تأکید کرد که سازمان ملل تنها نهاد بین‌المللی است که هیچ جایگزینی ندارد.

به گزارش مرور نیوز،  دیمیتری پسکوف ، سخنگوی دولت روسیه در واکنش به پیشنهاد جدید مقامات ترکیه درباره جایگزینی شورای امنیت سازمان ملل گفت سازمان ملل تنها سازوکار بین‌المللی است که هیچ جایگزین دیگری ندارد.

پسکوف دراین‌باره گفت: ما معتقدیم که نظام سازمان ملل علی‌رغم ناتوانی شدید در بسیاری از مسائل حیاتی جهان، همچنان تنها سازوکار بین‌المللی برای حل‌وفصل مسائل جهانی است.

وی در ادامه افزود: این سیستم در نتیجه تمهیدات بسیار پیچیده و یک اجماع بسیار پیچیده بین‌المللی ایجاد شده است و البته ابتکار عملی از این دست که از سوی طرف ترکیه اعلام شده، حداقل مستلزم همین اجماع است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه ۱۸ اکتبر و پس از بمباران بیمارستان المعمدانی توسط رژیم صهیونیستی اعلام کرد که شورای امنیت سازمان ملل ناکارآمد است و باید به دنبال ساختار‌های جایگزین بود.

فخرالدین آلتون، رئیس اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه نیز با اشاره به ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل متحد در حل مشکلات جهانی، بر ضرورت تشکیل سازمان‌های بین المللی جدید تأکید کرد. به گفته آلتون ترکیه همراه با «بازیگران دیگر» خود را برای «وضعیت بین المللی چند بعدی» آماده می‌کند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه همچنین هفته گذشته در پیامی به مناسبت روز سازمان ملل متحد اعلام کرد: جامعه جهانی متاسفانه واکنش مناسبی نسبت به حملات بی حد و مرز (رژیم) اسرائیل علیه غیرنظامیان نشان نداده است. شاهد این هستیم که شورای امنیت سازمان ملل به جای متوقف کردن خونریزی، برقراری آتش بس و جلوگیری از تلفات غیرنظامی؛ با رویکردی یکجانبه در حال تعمیق بیشتر بحران است. سازمانی که تنها نظاره گر مجازات دسته جمعی مردم غزه است، نمی‌تواند امیدی برای بشریت باشد یا صلح و ثبات جهانی را فراهم سازد.

اردوغان همچنین افزود: نهاد‌های وابسته به سازمان ملل توسط شورای امنیت غیرکاربردی شده‌اند. یکی از نهاد‌های سازمان ملل بزرگ‌ترین ضرر را به این سازمان وارد می‌کند.

رئیس‌جمهور ترکیه در بخش دیگری از پیام خود با اشاره به اینکه ترکیه در میان ۲۰ کشور اول جهان از لحاظ کمک به بودجه سازمان ملل متحد است، افزود: نجات شورای امنیت سازمان ملل از تسلط چند کشور محدود و تبدیل آن به نهادی دموکراتیک‌تر و موثرتر خواسته مشترک و به حق جامعه جهانی به شمار می‌آید.