کارشناسان عنوان می‌کنند که ریشی سوناک در میانه تنش‌ها در کابینه انگلیس برای آنچه بالا بردن محبوبیتش عنوان شده، تصمیم گرفت تغییراتی را در کابینه اعمال کند.

به گزارش مرور نیوز، «ریشی سوناک» از زمانی که کمی بیش از یک سال پیش به نخست‌وزیری انگلیس رسید، تلاش کرد تا آرامش را به دولت آشفته‌ای که به ارث برده بود، بیاورد. 

سیاست‌های اقتصادی «لیز تراس»، سلف او باعث شده بود که پوند به پایین‌ترین سطح خود در برابر دلار در دهه‌های اخیر سقوط کند. همچنین تورم در این کشور افزایش یافته بود. 

«سوناک» روز دوشنبه با اعمال تغییراتی در کابینه انگلیس ، عنوان‌های خبری را به خود اختصاص داد.

 

تغییرات در کابینه سوناک

سوناک «سوئلا براورمن»، وزیر کشور را برکنار و «جیمز کلورلی» را که وزیر خارجه انگلیس بود، جایگزین او کرد. 

در ادامه نخست‌وزیر انگلیس، «دیوید کامرون»، نخست‌وزیر و وزیر خارجه پیشین را به‌عنوان وزیر خارجه جدید این کشور منصوب کرد.

همچنین «آندره‌آ لیدسوم»، که پیشتر به‌عنوان وزیر بازرگانی در کابینه حضور داشت و زمانی برای ریاست محافظه‌کاران و نخست‌وزیری نامزد شده بود، اکنون به‌عنوان وزیر بهداشت به کابینه انگلیس بازگشته است.

«دامیان هیندز» پیش از این وزیر آموزش‌وپرورش بود. در حال حاضر او مقام دوم وزارت خارجه را در اختیار دارد.

 

دلایل تغییرات در کابینه انگلیس چیست؟

از دیدگاه «ریشی سوناک»، این تغییرات درباره ساختن یک کابینه قوی‌تر از نظر خودش و کنار گذاشتن برخی از مقام‌هایی است که از دوران «لیز تراس» به ارث برده است.

یکی دیگر از دلایل همچنین تلاش «سوناک» برای تغییر صفحه سیاسی انگلیس است.

از نظر برخی کارشناسان، خروج «براورمن» از کابینه به تنهایی می‌توانست موقعیت سیاسی «ریشی سوناک» را متزلزل کند. اما بازگرداندن «دیوید کامرون» به کابینه ممکن است کار را بار دیگر به یک جنگ سیاسی تمام‌عیار در داخل حزب محافظه‌کار بکشاند؛ جنگی که آخرین بار همین یک سال پیش با کناره‌گیری «لیز تراس» بعد از تنها ۴۹ روز از مقام نخست‌وزیری پایان یافته بود. 

اگر برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) را کنار بگذاریم، در انگلیس معمولا حتی ۲ حزب اصلی هم در زمینه سیاست خارجی با هم اختلاف چندانی ندارند؛ چه برسد به جناح‌های مختلف یک حزب. «دیوید کامرون» هم بلافاصله پس از انتصابش تاکید کرد که در مسائل عمده مانند جنگ غزه و جنگ اوکراین با نظرات وزیر خارجه قبلی موافق است. 

به گفته کارشناسان، در نتیجه احتمالا هدف از این انتصاب، تغییر شرایط سیاسی داخلی انگلیس باشد، نه خط سیاست خارجی این کشور.

در یک سالی که «سوناک» به دفتر نخست‌وزیری در شماره ۱۰ «داونینگ‌استریت» نقل مکان کرده، با همه تلاش‌ها و اقدام‌هایش، محبوبیت حزبش چندان بالا نرفته و در نظرسنجی‌ها معمولاً ۱۵ تا ۲۰ درصد از حزب اصلی مخالف، یعنی حزب کارگر عقب بوده است. 

با توجه به این‌که در یک سال آینده یک انتخابات پارلمانی برگزار خواهد شد، بسیاری انتظار دارند حزب محافظه‌کار پس از ۱۴ سال از قدرت کنار برود. 

 

هدف سوناک از بازگرداندن کامرون

به نظر می‌رسد «سوناک» امیدوار است با بازگرداندن کامرون به کابینه، بخشی از رای‌دهندگان که از سیاست‌های مهاجرستیزانه و راستگرایانه دولت او دل خوشی نداشتند، نظرشان را تغییر بدهند. «براورمن» خود سردمدار و نماد سیاست‌های افراطی دولت انگلیس بود.

ریزش همین رای‌دهندگان است که باعث شده سوناک در یک سال اخیر چند انتخابات میان‌دوره‌ای را در کرسی‌هایی که حزبش سال‌ها و حتی دهه‌ها با اکثریت بالایی در دست داشت، به احزاب مخالف واگذار کند. 

یکی از نکاتی که کارشناسان به آن اشاره می‌کنند این است که این جناح به دلیل مخالفت دیوید کامرون با برگزیت از او چندان دل خوشی ندارند؛ و این در حالی است که کابینه کنونی نیز تا به امروز شاهد اختلافات درونی بوده است. بازگشت «دیوید کامرون» ممکن است تنش‌ها در کابینه و حزب حاکم را تشدید کند.