ترکیه طی سال‌های گذشته عملیات‌های نظامی متعددی را در بخش‌هایی از عراق و سوریه انجام داده است.

 به گزارش مرور نیوز، وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که پس از کشته شدن ۱۲ نظامی این کشور طی ۲ روز، عملیات هوایی را علیه «اهداف تروریستی» در شمال سوریه و عراق، آغاز کرده است.

آنکارا می‎گوید که ۲۹ هدف از جمله غارها، پناهگاه‌ها، تاسیسات نفتی و انبار‌ها طی این عملیات منهدم شدند. 

خبرگزاری فرانسه از حملات شامگاه شنبه علیه ۲ تاسیسات نفتی در شمال شرق سوریه در نزدیکی مرز ترکیه نیز خبر داده بودند؛ گفته می‌شود که این حملات تلفات جانی در پی نداشته است.

۲ حمله جداگانه به محل استقرار نظامیان ترکیه در شمال عراق به کشته شدن ۱۲ نیروی ارتش این کشور منجر شد؛ رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه خواستار انتقام از «تروریست‌ها» در شمال عراق و سوریه شده بود. 

وی گفت: خون سربازان ما هدر نرفته است؛ اشرار تجزیه‌طلب پاسخگوی خون‌هایی که ریخته‌اند، خواهند بود؛ ما به اجرای استراتژی خود برای از بین بردن تروریسم تا زمانی که آخرین تروریست از بین برود، ادامه خواهیم داد.

آنکارا در ابتدا روز شنبه از کشته شدن شش نظامی خود خبر داده بود؛ سپس اعلام شد که شش نظامی دیگر نیز در حمله شامگاه جمعه در شمال عراق کشته شدند؛ ترکیه، پ‌ک‌ک را مسئول کشته شدن نظامیانش معرفی کرد.

درگیری‌های چندین ساله

در ماه اکتبر، اردوغان گفته بود که ترکیه به افزایش حملات خود به «اهداف تروریستی» در عراق و سوریه ادامه خواهد داد.

پ‌ک‌ک، مسئولیت حمله انتحاری اول اکتبر بر عهده گرفته بود؛ در این عملیات ۲ افسر پلیس در آنکارا زخمی شدند.

پ‌ک‌ک که از سوی ترکیه به‌عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود، در سال ۱۹۸۴ علیه دولت ترکیه سلاح به دست گرفت؛ ارتش ترکیه چندین سال است که با پ‌ک‌ک در عراق و گروه YPG وابسته به آن در سوریه در جنگ است. 

آنکارا در طول ۲۵ سال گذشته در جنگ ده‌ها ساله خود علیه پ‌ک‌ک ده‌ها پست نظامی را در این منطقه ایجاد کرده است؛ پ‌ک‌ک از سوی ترکیه و برخی از متحدان غربی‌اش در فهرست سیاه گروه‌های تروریستی قرار گرفته است. 

ادامه حضور ترکیه در سوریه و عراق

در اواخر مهر، لایحه ارائه شده از سوی ریاست‌جمهوری ترکیه برای تمدید مجوز اعزام نیرو به عراق و سوریه برای مدت ۲ سال دیگر در مجمع عمومی مجلس این کشور به تصویب رسیده بود.

این لایحه که با امضای رجب طیب اردوغان ارائه شده بود، می‎گوید که خطرات و تهدیدات ناشی از تحولات در مناطق مجاور مرز‌های زمینی جنوبی کشور و محیط درگیری‌های اخیر همچنان در حال افزایش است.

این لایحه با اشاره به اینکه ترکیه برای حفاظت از تمامیت ارضی، وحدت ملی و ثبات همسایه خود، عراق اهمیت زیادی قائل است، می‎گوید: ادامه حضور گروه‌های تروریستی پ‌ک‌ک و داعش در عراق و وجود طرح‌های مبتنی بر تجزیه‌طلبی قومی تهدید مستقیمی برای صلح منطقه، ثبات و امنیت کشورمان است؛ گروه‌های تروریستی به اقدام‌های خود علیه ترکیه همچنان ادامه می‌دهند؛ به همین دلیل، اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ تمامیت ارضی در برابر تهدیدات در راستای حقوق بین‌المللی بسیار اهمیت دارد.