​ناظر رقابت فرانسه گوگل را به دلیل پرونده مرتبط با رابطه شرکت با رسانه‌ها و نقض قوانین مالکیت معنوی اتحادیه اروپا ۲۵۰ میلیون یورو جریمه کرده است.

به گزارش مرور نیوز، این رگولاتور به نگرانی هایی درباره سرویس هوش مصنوعی گوگل نیز اشاره کرد.

رگولاتور رقابت فرانسه اعلام کرد «بارد»، چت بات هوش مصنوعی گوگل که اکنون «جمینی» نام گرفته با محتوای ناشران و آژانس های خبری و بدون اطلاع رسانی به آنها آموزش دیده است.

گوگل متعهد شده تاحقایق را به عنوان بخشی از روند حل و فصل مورد اعتراض قرار ندهد و همچنین این شرکت مجموعه ای از اقدامات اصلاحی را برای برخی کاستی ها پیشنهاد کرده است.

این شرکت آمریکایی اعلام کرد تسویه را پذیرفته زیرا اکنون زمان گذر به آینده است و تصمیم دارد روی اهداف بزرگ تر با روش های بهتر برای ایجاد ارتباط میان مردم و محتوای با کیفیت تمرکز و همچنین با ناشران فرانسوی به طور سازنده همکاری کند.

گوگل معتقد است جریمه مذکور نامتناسب است و ناظر فرانسوی تلاش های شرکت در محیطی که ایجاد مسیر بسیار سخت است را در نظر نگرفته زیرا نمی توان پیش بینی کرد در چنین محیطی چه اتفاقی می افتد.

این جریمه مربوط به شکایتی بود که از سوی برخی از بزرگترین سازمان های خبری فرانسه از جمله ای اف پی ثبت شده بود.

به نظر می رسید این شکایت در ۲۰۲۲ و هنگامیکه شرکت آمریکایی درخواست تجدیدنظر درباره جریمه اولیه ۵۰۰ یورویی را پس گرفت، حل شده باشد. این جریمه پس از پایان یافتن یک تحقیق وسیع توسط رگولاتور فرانسوی وضع شده بود.

اما ناظر رقابت فرانسه در بیانیه اعلام کرد گوگل ۴مورد از ۷ شرط توافق شده در تسویه پیشین از جمله مذاکره با ناشران و فراهم کردن اطلاعات شفاف را رعایت نکرده است. همچنین به گفته این ناظر چت بات گوگل که در ۲۰۲۳ میلادی راه اندازی شده، با داده هایی از رسانه های نامشخص و سازمان های خبری بدون اطلاع رسانی به آنها آموزش دیده است.

این در حالی است که بسیاری از ناشران رسانه ها و نویسندگان خواهان محدود سازی استخراج اطلاعات یا جمع آوری خودکار داده توسط سرویس های هوش مصنوعی بدون دریافت دستمزد عادلانه هستند.