دیوان بین المللی دادگستری اعلام کرد: اوکراین به این دیوان شکایت و روسیه را به « حمایت از تروریسم » در شرق خاک خود متهم کرده است.

به گزارش مرور نیوز، به نقل ازخبرگزاری فرانسه، اوکراین همچنین برای از بین بردن هواپیمای ام.اچ 17 و گلوله باران غیرنظامیان از روسیه درخواست غرامت کرده است.

دیوان بین المللی دادگستری در بیانیه ای اعلام کرد :« اوکراین محترمانه ازدیوان بین المللی دادگستری درخواست می کند با صدورحکمی اعلام کند فدراسیون روسیه با حمایت مالی از تروریسم به مسئولیت بین المللی خود عمل نکرده است.»

کی اف « اقدامات تروریستی » را که «‌ متحدان » مسکو در اوکراین مرتکب شده اند محکوم کرده است.

پترو پوروشنکو رئیس جمهوراوکراین دربیانیه ای اعلام کرد: « روسیه باید بهای تجاوزخود را بپردازد.

فدراسیون روسیه از سه سال گذشته حقوق بین المللی را به شدت نقض کرده است. »

به اعتقاد اوکراین، روسیه « درسطوح خطرناکی دراموراوکراین دخالت کرده وبا تأمین مالی گروه های مسلح اصول کنوانسیون های بین المللی را درزمینه سرکوب تروریسم نقض کرده است. »

پوروشنکو به « اقدامات تروریستی که متحدان روسیه مرتکب شده اند اشاره کرد که از آن جمله می توان به حملات توپخانه ای ضد غیرنظامیان، گلوله باران ها و از بین بردن هواپیمای مالزی ایرلاینز که از آمستردام به کوالالامپورمی رفت اشاره کرد. »

اوکراین از قضات دیوان بین المللی دادگستری درخواست کرده است به ویژه در خصوص ساقط شدن این هواپیما، و تیراندازی به غیرنظامیان،‌ روسیه را به پرداخت غرامت محکوم و روسیه را از هرگونه انتقال پول، سلاح، خودرو، تجهیزات یا نیرو به گروه هایی که اقدامات تروریستی انجام می دهند منع کند.