سرویس بین الملل- سفر هر چند کوتاه ژان مارک ایرو وزیر امورخارجه فرانسه به ایران و مذاکرات وی با مقامات کشورمان در باره مسائل مورد علاقه دو جانبه و مسائل منطقه و بین الملل گواه تلاش تهران و پاریس برای تحکیم مناسبات و همکاری های دو جانبه است.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز، نگاهی به تاریخ مناسبات جمهوری اسلامی ایران و فرانسه در می یابیم که روابط دو جانبه شاهد تحولات زیاد و فراز و نشیب های فراوانی بود. میزبانی فرانسه از حضرت امام خمینی رهبر بنیانگذار جمهوری اسلامی، نادیده گرفتن برخی طرح های کاخ سفید در اعمال تحریم های یک سویه علیه کشورمان را می توان از جمله اقدامات درست و بجای الیزه در قبال ایران دانست اما نقاط منفی نیز بین تهران و پاریس را نیز وجود داشت که در این مقوله ضرورتی برای اشاره به آنها ندارد.

مقامات دو کشور طی سال های اخیر در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار کردند و عزم دو جانبه را برای تحکیم مناسبات و همکاری های اقتصادی نشان دادند و سفر رئیس جمهور کشورمان به پاریس زمینه را برای این همکاری ها فراهم کرد.

از سرگیری فعالیت شرکت‌های خودرو سازی، شرکت‌های نفتی فرانسه و نیز امضای قرارداد خرید یکصد هواپیمای مسافربری ایرباس از جمله تحولات در روابط دو کشور طی این مدت به حساب می‌آید. سفر دیروز سه شنبه ژن مارک آیرو وزیر امور خارجه فرانسه به تهران در این مقطع از اهمیت خاص سیاسی و اقتصادی برخوردار است، هر چند گفته میشود وی درراس هیات اقتصادی و برای شرکت در نشست کمیسیون اقتصادی دو کشور وارد تهران شده است ولی مذاکرات سیاسی دو جانبه نیز میتواند بسیار پراهمیت باشد. مسائل مربوط به سوریه پس از آتش‌بس و نتایج نشست آستانه با توجه به علاقه‌مندی و نفوذ فرانسویها در حوزه شام میتواند برای آنها حساس باشد زیرا شاهد سردی روابط روسیه با اروپا و به ویژه آلمان وفرانسه به جهت تحریم‌های اقتصادی روسیه و اختلاف‌نظر بر سر توافق مینسک، اروپاییها هستیم.

علی اشکان کارشناس امور فرانسه در باره گسترش روابط و همکاری های اقتصادی دو جانبه تهران - پاریس به این نکته اشاره کرد که مقامات الیزه باید بدانند که رفتارهای گذشته پاریس را در شرایط کنونی قابل طرح نمی دانیم ولی اینگونه نیست که در ترافیک ذهنی ملت ایران قرار نداشته باشد.