اصلی ترین مدعی ورود به کاخ ریاست جمهوری فرانسه از حزب راست میانه می گوید اگر تحقیق پیرامون اتهام فساد مالی وی شکل رسمی به خود بگیرد، میدان را برای یکه تازی رهبر حزب راست افراطی خالی می کند.

به گزارش مرور نیوز، مجله فرانسوی «لو کانارد آنشِنه» در شماره این هفته خود، «فرانسوا فیون» نامزد حزب راست میانه «جمهوریخواهان» در انتخابات ریاست جمهوری 2017 فرانسه را به پرداخت 900 هزار یورو به «پنه لوپه» همسرش، در ازای شغلی که ظاهرا وجود خارجی ندارد، متهم کرد.

این اتهام، هفته گذشته برای نخستین بار از سوی هفته نامه لو کانارد مطرح شد حال آنکه این بار مبلغ مورد اختلاس دو برابر میزان قبلی اعلام می شود.

فیون که تا یک هفته پیش، در مقایسه با نامزدهای دیگر احزاب سیاسی فرانسه، بخت اول پیروزی در رقابت ریاست جمهوری به شمار می رفت؛ همچنین متهم به استخدام دو فرزند از مجموع پنج فرزند خود به عنوان دستیار در دوره ای است که عضو مجلس سنا بوده است.

البته مطابق با قانون فرانسه، منعی وجود ندارد که یکی از اعضای پارلمان، افراد خانواده خود را استخدام کند مشروط بر اینکه آنها واقعا کاری برای انجام دادن داشته باشند.

فیون از سال 2007 تا ۲۰۱۲، نخست وزیر فرانسه بوده است و از آن پس نیز به عنوان یکی از اعضای پارلمان به فعالیت سیاسی خود ادامه داد.

در حال حاضر، دادستانی بخش مالی فرانسه تحقیقات اولیه پیرامون اتهام اختلاس علیه خانواده فیون را با تفتیش دفاتر پارلمانی حزب جمهوریخواهان آغاز کرده است حال آنکه خود فیون علیرغم حمایت همه جانبه اعضای حزب، می گوید اگر تحقیقات شکل رسمی به خود بگیرد از ادامه رقابت ریاست جمهوری فرانسه، امتناع خواهد داد.

تا این جای امر، نظرسنجی ها حاکی از آن است که فیون که دوستدار روسیه است و رویکردی غیر خصمانه نسبت به ایران دارد، رفته رفته جای خود را به «مارین لوپن» نامزد حزب افراطی «جبهه ملی» می دهد- زنی که از یک سال پیش به مدد شعارهای پوپولیستی که در مهاجر ستیزی، اسلام هراسی و انحصار طلبی بی شباهت به سیاست های «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا نیست، از حمایتی در خورد توجه نزد افکار عمومی فرانسه برخوردار شده است.

در این میان، «امانوئل ماکرون» که تا چندی پیش سِمت وزیر اقتصاد دولت سوسیالیستی «فرانسوا اولاند» را بر عهده داشت، حالا در مقام یک نامزد مستقل به گود رقابت آمده و در جایگاه سوم بعد از دو رقیب خود (لوپن و فیون) قرار گرفته است؛ حال آنکه با کنار رفتن «مانوئل والس» نخست وزیر سابق فرانسه از دور رقابت های انتخاباتی و نهایی شدن نام «بنوا آمون» به عنوان نامزد سوسیالیست ها در انتخابات پیش رو، انتظار می رود که طرفداران والس نیز به صف حامیان ماکرون بپیوندند.

با این حساب، اگر تا چندی پیش همه نظرسنجی ها از پیروزی فیون و لوپن در رقابت مقدماتی ماه آوریل و نهایتا توفیق فیون در رقابت نهایی ماه می خبر می دادند، حالا با شرایطی که پیش آمده است، باید در گود انتخاباتی فرانسه شاهد همان وقایعی باشیم که آمریکایی ها در رقابت ریاست جمهوری 2016 تجربه کردند- یعنی بلاتکلیفی محض در میدانی که شانس، شایعه و البته عوام فریبی، نقشی تعیین کننده در معرفی کلید دار بعدی کاخ الیزه دارند.