سخنگوی ماموریت حمایت قاطع نیروهای ناتو در افغانستان از افزایش استفاده طالبان در این اواخر از پهپاد برای شناسایی اهداف در اطراف کابل خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، سروان «ویلیان سالوین» سخنگوی ماموریت حمایت قاطع نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان اعلام کرد که در گذشته به صورت معمول یک پهپاد ناشناس یک یا دو بار در ماه دیده می‌شد ولی اخیرا این پهپادهای شناسایی بیشتر شده‌اند.

وی افزود: این موضوعی نگران کننده برای نیروهای ناتو محسوب نمی‌شود زیرا اثرگذاری آن محدود بر عملیات‌های نظامی ما محدود است اما این فعالیت‌ها را تحت نظر خواهیم داشت.

«رابرت بنکر» پروفسور پژوهشکده مطالعات راهبردی دانشکده جنگ در ارتش آمریکا می‌گوید که احتمال ایجاد کارگاه‌های سیار برای ساخت پهپادهای ابتدایی از سوی طالبان نیز وجود دارد.

وی افزود: این امری بعید نیست زیرا در کارگاه‌های ساخت بمب‌های دست ساز می‌توانند پهپادهای ابتدایی برای شناسایی اهداف نیز بسازند.

با این وجود یک پژوهشگر آمریکایی گفت که ارتش آمریکا در تلاش برای توسعه ابزار و روش‌هایی برای مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین هستند، که مانندیک تفنگ باشد اما فرکانس‌های کنترل از راه دور پهپاد را قطع سازد.

سخنگوی ماموریت حمایت قاطع خاطرنشان کرد که نیروهای ناتو و آمریکایی روش‌های برای مقابله با این پهپادها را روی دست گرفته‌اند، اما او با استناد به امنیت عملیاتی از توضیح در مورد این روش‌ها خودداری کرد.

گروه طالبان سه ماه قبل با انتشار ویدئویی در وبسایت رسمی خود نشان داد که از تکنولوژی هلی کم برای تصویربرداری و انجام عملیات‌ها علیه نظامیان افغان استفاده می‌کند.

در ویدئویی که منتشر شده بود حمله کننده انتحاری نشان داده شد که با استفاده از خودروی زرهی «هاموی» مقر فرماندهی پلیس در شهرستان «ناوه» ولایت هلمند را هدف قرار داد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان نیز گفته بود که این گروه برای شناسایی اهداف و عملیات‌های جنگی خود از دو سال گذشته از این تکنالوژی استفاده می‌‌کند.