امارات که توان موشکی ایران را تهدیدی برای خویش می‌داند، هزینه گزافی برای خرید مدرنترین مجموعه‌های موشک‌های آمریکایی و روسی را به جان خریده است.

به گزارش مرور نیوز، روزنامه «ایزوستیا» چاپ مسکو امروز نوشت: نخستین مجموعه سامانه های دفاع ضد موشکی «تاد» که امارات متحده عربی به قیمت یک میلیارد و 135 میلیون دلار از آمریکا خریداری کرده بود، به حالت آمادگی رزمی درآمدند. البته پوشش دفاعی مواضع خود این موشک‌ها در برابر حملات موشکی و هواپیماهای بدون سرنشین، توسط سامانه های موشک‌های زمین به هوای «پانتسیر-اس» ساخت روسیه صورت خواهد گرفت. این سامانه های موشکی پیش از این قابلیت دفاعی عالی خود را در یمن نشان داده و توانسته‌اند چندین موشک بالستیک را نابود کنند.

به عقیده کارشناسان روسی، امارات به خاطر وجود سامانه‌های موشک‌های زمین به هوای روسی، توانسته یک سیستم کامل چند لایه‌ای دفاع ضد موشکی و ضد هوایی در اختیار داشته باشد.  

همانطور که چند روز قبل رسانه های گروهی امارات خبر دادند، سامانه های موشکی «تاد» آمریکایی بخشی از سیستم دفاع ضد موشکی است که در سواحل خلیج فارس و در نزدیکی ابوظبی مستقر شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات ماهواره‌ای نشان داده است که رادار آمریکایی کنترل آتش «AN/TPY-2» نیز بالاخره در این مجموعه نصب شده است. بدین ترتیب امارات متحده عربی نخستین کشور منطقه است که در آن یک سیستم کامل دفاع ضد موشکی و دفاع ضدهوایی مستقر شده است.

طبق اطلاعات شبکه های اجتماعی، مهمترین بخش این مجموعه سیستم دفاع ضد موشکی/ضدهوایی ملی، سامانه های موشک‌های زمین به هوای «پانتسیر» ساخت روسیه هستند که باید پوشش دفاعی کل این مجموعه را در برابر موشک‌های بالستیک، هواپیماها و بالگردهای بدون خلبان، تامین کنند.

مجموعه سیستم دفاع ضدموشکی/هوایی امارات علاوه بر رادار پیشرفته، دارای 9 سکوی پرتاب و 48 موشک ضد موشک نیز می باشد. هر یک از سکوها قادر به پرتاب 8 موشک در آن واحد هستند. وظیفه اصلی این مجموعه تامین امنیت شهرهای بزرگ و تاسیسات کلیدی این کشور است. موشک‌های این مجموعه دارای سرعت استثنایی و قدرت مانور فوق العاده هستند. آنها قادر به نابودی موشک‌های بالستیک با برد کوتاه و متوسط و از جمله شلیک شده از فراسوی جو زمین هستند. هنوز تعداد دقیق سامانه های موشکی «پانتسیر» پوشش دهنده این مجموعه مشخص نیست، ولی امارات بطورکلی 5 مجموعه ده تایی از این سامانه ها دراختیار دارد. 

پیشرفته ترین سامانه دفاع ضد موشکی در خلیج فارس

به نوشته این روزنامه، توافقنامه مربوط به فروش سامانه های موشکی «تاد» آمریکا به امارات در سال 2012 امضاء شد که ارزش آن هم بیش از یک میلیارد دلار بود. مراحل تحویل تجهیزات و آموزش محاسبات آن در سال 2016 به پایان رسید، ولی سپرموشکی واقعی زمانی به حالت آمادگی رزمی درآمد که «چشم» خود، یعنی رادار AN/TPY-2 را بدست آورد. چنین مجموعه موشکی در حال حاضر تنها در پایگاه نظامی آمریکا در جزیره گوام و در کره جنوبی وجود دارد.

امارات متحده عربی مدرنترین سامانه دفاع ضد موشکی و ضد هوایی در منطقه خلیج فارس را در اختیار دارد. این سیستم نه تنها شامل مجموعه موشک‌های تاد، بلکه 9 مجموعه موشکی «پاتریوت»، از جمله پیشرفته ترین آن که اخیرا در بخش سپرموشکی اروپایی در خاک رومانی مستقر شده، می باشد. همه این سامانه ها در یک مجموعه گردآوری شده و قادرند هر نوع هواپیما و هدف بالستیکی را ردیابی و نابود کنند.

نقش مهم پوشش دفاعی موشک‌های روسی

البته تمامی این مجموعه در برابر اهداف کوچک و یا در پرواز سطح پایین، یعنی هواپیماهای بدون خلبان، موشک‌های بالستیک یا سلاح‌های کنترل از راه دور، بدون دفاع هستند. و اینجاست که نقش مهم سامانه های موشکهای زمین به هوای «پانتسیر» معلوم می شود.

"آندری فرولوف" سردبیر مجله «صادرات تسلیحات» به روزنامه «ایزوستیا» گفته است که سامانه های موشکی «پانتسیر» همان نقشی را در نیروهای مسلح امارات متحده عربی ایفاء می کند که در نیروهای مسلح فدراسیون روسیه دارد، یعنی پوشش دفاعی برای سامانه های دفاع ضد هوایی و ضد موشکی.

وی می گوید: «در روسیه نیز این مجموعه تامین پوشش دفاعی سامانه های دفاع ضد موشکی اس-400 در برابر اهداف بسیار نزدیک و یا کوچک را برعهده دارد. سامانه های موشکی تاد آمریکا هم همین وضعیت را داشته و برای رهگیری و نابودسازی اهداف پیچیده و دارای سطح پرواز بالا طراحی شده اند. ضمن اینکه نمونه مشابهی برای سامانه های موشکهای زمین به هوای «پانتسیر» ساخت روسیه در بازار تسلیحاتی جهان وجود ندارد.»

امارات نگران توان موشکی ایران است

این تحلیلگر در ادامه یادآور شده است: «مجموعه سامانه های دفاع ضد موشکی و ضد هوایی از لحاظ امنیتی برای امارات متحده عربی بسیار ضروری است. این کشور که در منطقه خلیج فارس قرار دارد، ایران را تهدیدی جدی برای خود می داند. علاوه بر این نیروهای انصارالله در یمن نیز نشان داده‌اند که قادر به پرتاب موشک‌های بالستیکی که از دوران جنگ سرد در این کشور باقی مانده، هستند.»

این روزنامه در پایان می نویسد: انتشار اطلاعات مربوط به آمادگی رزمی مجموعه سامانه های موشکی «تاد» در سواحل امارات در خلیج فارس با خبر آزمایش موشک دوربرد جدیدی در ایران همزمان شد. دقیقا ایران است که اصلی ترین تهدید برای امارات متحده عربی محسوب می شود، برای اینکه دارای توان موشکی پیشرفته‌ای است و هر زمان اراده کند می تواند خاک امارات را هدف قرار دهد. امارات متحد نزدیک عربستان سعودی است و این در حالی است که روابط تهران و ریاض در حال حاضر بسیار تیره است. به همین دلیل مقامات ابوظبی هزینه های گزاف خرید مجموعه سامانه های دفاع ضد موشکی و ضد هوایی را به جان خریده اند و امیدوارند بتوانند با این اقدام توان موشکی ایران را خنثی کنند.