مشاور امنیت ملی عراق از فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد کرد و گفت: این تصمیم یک تصمیم اشتباه بود و بر روابط دو جانبه میان دو کشور تأثیر خواهد گذاشت.

به گزارش مرور نیوز، فالح الفیاض، رئیس هیئت حشد شعبی و مشاور امنیت ملی عراق در مصاحبه با شبکه خبری المیادین گفت: حشد شعبی با دیگر نیروهای عراقی کنترل مرزهای سوریه با عراق را بعد از آزادسازی شهر تلعفر در دست خواهد گرفت.

وی درباره جزئیات عملیات موصل گفت: نیروهای عراقی جاده بین موصل و رقه را بسته‌اند و تحرکات داعش در این منطقه سخت شده است. تصمیم‌گیری در میدان تنها در دست نیروهای مسلح و دولت عراق است نه آمریکا.

الفیاض تأکید کرد: داعش گروهی شکست‌ خورده است و حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق احتمالا به زودی آغاز عملیات در غرب موصل را اعلام خواهد کرد. هیچ چیزی اکنون مانع ورود حشد شعبی به تلعفر نمی‌شود و ما پیش‌بینی می‌کنیم که به زودی و طی چند ماه دیگر عملیات موصل به پایان برسد.

وی گفت: حشد شعبی یک نهاد ملی عراقی است و هر گونه تلاشی برای خدشه‌دار کردن این گروه با هدف کارشکنی در پیروزی عراق بر تروریسم صورت می‌گیرد. حشد شعبی تجربه موفقی در برابر کسانی است که می‌خواهند خاک ما را مصادره کرده و کرامتمان را زیر پا بگذارند.

الفیاض از محتوای نامه‌هایی که به بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه درباره هماهنگی با دمشق علیه تروریسم و بازگشایی گذرگاه‌های مرزی میان دو کشور منتقل کرده، پرده برداشت و گفت که نامه‌ای را از واشنگتن قبل از مداخله آمریکا در سوریه به دمشق منتقل کرده که در این نامه تأکید شده حملات آمریکا هرگز ارتش سوریه را هدف قرار نخواهد داد.

وی تأکید کرد: اتاق هماهنگی مشترک میان روسیه، عراق، ایران و سوریه که مقر آن در بغداد است در حال فعالیت است اما فعالیت آن امنیتی و نظامی است برای همین فعالیت‌هایش اعلام نمی‌شود.

الفیاض ضمن تأکید بر اینکه راهکار بحران سوریه سیاسی است، گفت: ما تلاش زیادی کردیم تا جامعه جهانی را علیه داعش و نه علیه دولت سوریه بسیج کنیم. شکست داعش باید هم در عراق و هم در سوریه صورت بگیرد نه اینکه در عراق شکست بخورد اما در سوریه همچنان قوی بماند.

وی از فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد کرد و گفت: این تصمیم یک تصمیم اشتباه بود و بر روابط دوجانبه میان دو کشور تأثیر خواهد گذاشت.

الفیاض گفت که آمریکایی‌ها پیام‌هایی را برای دولت عراق فرستاده‌اند که مفهوم آن این است که عراق کشوری است که با تروریسم می‌جنگد نه اینکه آن را صادر کند.

وی تأکید کرد: عراق در جنگ علیه تروریسم روی هیچ کشوری حساب باز نمی‌کند بلکه بر مردم و نیروهای مسلح خود حساب باز می‌کند. تنها ایران در آغاز درگیری‌ها از ما حمایت کرد و روابط میان ایران و عراق دارای بعد استراتژیک است. ما به کسانی که به ما کمک کنند احترام می‌گذاریم و شجاعت این را داریم که از آن‌ها تشکر کنیم و از هیچ گونه انتقادی در این زمینه نمی‌ترسیم.

وی تصریح کرد: راه حل سوریه باید سیاسی باشد و ما با اخراج دمشق از اتحادیه عرب مخالفت کردیم. ما به فرا رسیدن روزی که با برادران سوری و دولت سوریه ارتباط داشته‌ باشیم، امیدواریم.

وی ادامه داد: داعش توانست نسلی با افکار انحرافی ایجاد کند نیروهای خارجی داعش نیروهای نخبه آن را تشکیل می‌دهند و تعداد زیادی از آنها توسط نیروهای عراقی بازداشت شده‌اند و تعداد نیروهای خارجی داعش در عراق بسیار زیاد است.

الفیاض درباره روابط با روسیه گفت: روابط ما با روسیه تنها به بعد نظامی محدود نمی‌شود به ویژه اینکه روسیه جایگاه بزرگی در زمینه مبارزه با تروریسم دارد. اگر ما نیاز به کمک مسکو برای مبارزه با تروریسم داشته باشیم در فرستادن درخواست برای روسیه تردید نمی‌کنیم اما اکنون به کمک روسیه نیاز نداریم.

وی درباره روابط با آنکارا گفت: روابط ما با آنکارا از دوره‌ای در بحران قرار دارد. مادامی که نیروهای ترکیه در بعشیقه عراق باشند این روابط به روال عادی بازنخواهد گشت.

الفیاض درباره روابط با مصر گفت: موضع مصر در ایجاد فضای ضد تروریسم مهم و تأثیرگذار است. ما روابط خوبی با دولت کنونی مصر داریم.

الفیاض دباره روابط با اردن نیز تاکید کرد: ارتباط اردن و عراق در زمینه مبارزه با تروریسم خوب است و اردن نقش ویژه‌ای در این زمینه ایفا می‌کند.