سفیر سابق آمریکا در کره جنوبی گفت، سازمان ملل از آزمایش اخیر موشکی کره شمالی به شدت انتقاد کرد. این اقدام ممکن است باعث تغییر بازی شود.

به گزارش مرور نیوز، کریستوفر هیل، سفیر سابق آمریکا در کره جنوبی در مصاحبه ای با شبکه خبری دویچه وله گفت: گزینه جنگ نظامی میان کره شمالی و آمریکا در پی آزمایش‌های اخیر موشکی کره شمالی باید روی میز قرار گیرد. اگر پیونگ یانگ بتواند به مرحله‌ای برسد که بخواهد سلاح اتمی‌اش را به کار گیرد، به نظرم گزینه‌ای نمی‌ماند مگر واکنش نظامی.

اظهار نظرهای این دیپلمات سابق آمریکا در کره جنوبی پس از آن مطرح شد که کره شمالی تایید کرد که به صورت موفقیت آمیزی یک موشک بالستیک را به دریای ژاپن شلیک کرده است و شورای امنیت سازمان ملل نیز روز دوشنبه آن را به شدیدترین شکل ممکن محکوم کرد.

وی که اکنون مدیر مدرسه مطالعات بین‌الملل جوزف کوربل در دانشگاه دنور است، به تغییر رویکرد ترامپ در قبال منطقه آسیا - پاسیفیک اشاره کرد و از دولت ترامپ خواست تا در مذاکراتش با چین کیفیت و کمیت را در نظر بگیرد. سفیر سابق آمریکا در کره جنوبی همچنین گفت: لازم به ذکر نیست که بار دیگر موضع چین را در قبال آمریکا بازگو کنیم.

ترامپ در جریان کمپین انتخاباتی خود قول داد که برای کالاهایی که از چین وارد می‌شود، تعرفه‌های گمرکی بالایی مقرر کند و بیشتر به دنبال حمایت از تولید داخلی است.

در همین راستا نیز سفیر سابق آمریکا در کره جنوبی گفت: "این بسیار مهم است که بر پریشان احوالی استراتژیک فائق بیاییم" و تاکید کرد که پکن باید به ارتباطاتش با دولت کره شمالی بپردازد.

سال گذشته میلادی، فاش شد که وزارت دادگستری آمریکا مکررا به دنبال اقدام قانونی و حقوقی علیه کارخانه‌ای بزرگ در چین به نام "لیائونینگ هونگشیانگ" است که گفته می‌شود ریاست آن را یکی از اعضای حزب کمونیست برعهده دارد و تجارتی چند میلیون‌ دلاری با کره شمالی دارد و با پول‌هایی که به پیونگ یانگ می‌دهد به این کشور کمک می‌کند تا برنامه اتمی خود را پیش ببرد.

سفیر سابق آمریکا در کره جنوبی همچنین در ادامه مصاحبه خود گفت: ‌اگر ما با یکدیگر همکاری کرده و الگوهایی از همکاری مناسب ایجاد کنیم نشان می‌دهیم که چه چیزی باب میل ماست و آنوقت است که می‌توانیم بهترین کار را با چین انجام دهیم. اگر ما این مولفه‌ها را کنار هم قرار دهیم، می‌توانیم شرایطی ایجاد کنیم که در آن کره شمالی بفهمد نمی‌تواند با سلاح اتمی کاری از پیش ببرد.