برخی تحلیلگران سیاسی سفر «ولادیمیر پوتین» به قرقیزستان را با انتخابات آینده ریاست جمهوری در این کشور مرتبط می‌دانند.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از « کا-پورتال.رو »، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در اواخر ماه فوریه در نظر دارد به کشورهای آسیای مرکزی از جمله قرقیزستان سفر کند.

برخی تحلیلگران سیاسی بازدید وی از قرقیزستان را با انتخابات آینده ریاست جمهوری در این کشور مرتبط می‌دانند.

بر اساس اطلاعات وزارت خارجه قرقیزستان این دیدار در اواخر ماه فوریه خواهد بود.

پیش از این «دیمیتری پسکوف» سخنگوی رئیس جمهور روسیه، از سفر پوتین به کشورهای آسیای مرکزی از جمله تاجیکستان و قرقیزستان خبر داد.

پوتین در گذشته چندین بار به قرقیزستان سفر کرده با این حال، سیاستمداران و کارشناسان محلی و برخی رسانه‌ها سفر قریب‌الوقوع پوتین را به انتخابات ریاست جمهوری 2017 در این کشور ارتباط می‌دهند و معتقدند که مقامات قرقیزستان با وی در خصوص نامزدی برای ریاست جمهوری مشورت خواهند کرد.

«مارس ساریف» کارشناس علوم سیاسی در این‌باره گفت: این فرضیه‌ها بی‌اساس نیستند و انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان می‌تواند یکی از موضوعات مورد بحث در سفر پوتین به قرقیزستان باشد.

وی تصریح کرد: مقامات قرقیز با کرملین در خصوص نامزدی انتخابات ریاست جمهوری در این کشور مشورت می‌کنند.

ساریف ادامه داد: وفاداری رئیس جمهور قرقیزستان به روسیه، برای پوتین مسئله‌ مهمی محسوب می‌شود و روسیه زمانی از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور پشتیبانی خواهد کرد که وفاداری یکی از نامزدها برای وی مسجل شود.

ساریف افزود: مقامات قرقیز در حال حاضر، چند نامزد ریاست جمهوری را مد نظر دارند و برای نهایی شدن انتخاب آنان نظر مسکو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

«امیل‌بیک قابتاگایف» رئیس سابق دفتر ریاست جمهوری قرقیزستان در این‌باره گفت: روسیه منکر نظارت خود بر انتخابات ریاست جمهوری در قرقیزستان نمی‌شود.

وی تصریح کرد: موضوع ریاست جمهوری قرقیزستان در این سفر مطرح می‌شود زیرا قرقیزستان و روسیه اعضای سازمان‌هایی مانند اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سازمان همکاری شانگهای، سازمان پیمان امنیت جمعی و جامعه همسود هستند.

قابتاگایف گفت: هنگامی که از این منظر به مسئله نگاه می‌کنیم، نه تنها روسیه بلکه دیگر کشورهای همسایه و شریک باید بدانند که قدرت دست چه کسی خواهد افتاد و آنان قرار است با چه کسی وارد همکاری شوند.

وی همچنین افزود: این به معنای دخالت در امور داخلی کشور نیست چرا که در قرقیزستان، به ویژه در میان سیاستمداران تصور غلط انتخاب یک «برادر» در انتخابات ریاست جمهوری رواج دارد.

در عین حال کارشناسان سیاسی معتقدند حزب سوسیال دموکرات هنوز در خصوص نامزد خود تصمیم نگرفته است.

«عیسی عمرکلوف» رئیس جناح پارلمانی حزب سوسیال دموکرات قرقیزستان در‌ این‌باره گفت: این حزب، حزب بزرگی است و هر وقت زمان آن برسد، نامزد ریاست جمهوری خود را انتخاب می‌کند.

پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، دیدار با رهبران کشورهای دیگر به منظور پاسخ به حمایت آنان برای سیاستمداران جزء مراحل اول فرایند انتخابات قرار دارد.

علاوه بر این، برخی از کاندیدادهای نامزدی از تصاویر تبلیغاتی مشترک با آن‌ها استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر «الماس‌بیک احمدعلیف» فعال اجتماعی قرقیزستان معتقد است که مشارکت رهبران خارجی در فرآیند شناسایی نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری این کشور جنبه منفی دارد.

وی افزود: نظرات و گفته‌هایی همچون پوتین از قرقیزستان در اواخر فوریه بازدید خواهد کرد و هر کس را که وی دستور دهد، رئیس جمهور قرقیزستان می‌شود در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند.

حال آنکه این نظریات برای یک شهروند قرقیز دردناک است، البته که پوتین شخص بزرگی به شمار می‌رود اما او رئیس جمهور کشور دیگری است، چرا باید رهبران دیگر دولت‌ها برای قرقیزستان، تعیین رئیس جمهور کنند؟ چنین نظریاتی بیشتر از همه دردناک‌تر است، زمانی که از سوی اعضای پارلمان قرقیزستان و رهبران آن‌ گفته می‌شود.

با توجه به قانون اساسی، انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان در نوامبر 2017 برگزار می‌شود، هرچند هنوز تاریخ انتخابات رسما اعلام نشده است.

4 فوریه «تمیر ساریف» نخست وزیر سابق قرقیزستان و 10 فوریه «باقد توروبایف» رهبر جناح پارلمانی از حضور خود در نامزدی انتخابات ریاست جمهوری این کشور خبر دادند.