یک مطالعه که امروز (دوشنبه) منتشر شد نشان می‌دهد، تجارت جهانی سلاح به بالاترین سطح خود از زمان جنگ سرد تاکنون در پنج سال گذشته رسیده است و یکی از علت‌های اصلی آن افزایش تقاضا از سوی خاورمیانه و آسیا بوده است.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از خبرگزاری فرانسه، براساس این مطالعه که از سوی موسسه پژوهش صلح بین‌الملل استکهلم (SIPRI) انجام شده در بازه زمانی 2012 - 2016 واردات سلاح از جانب کشورهای آسیا اقیانوسیه معادل 43 درصد واردات جهانی سلاح بوده که به نسبت دوره پنج ساله قبلی در سال 2007 - ۲۰۱۱، ۷.۷ درصد افزایش نشان داده است.

این موسسه مستقل در بیانیه‌ای گفت: نقل و انتقال سلاح‌های عمده در بازه 2012 - 2016 به بیشترین میزان خود در هر دوره پنج ساله دیگری از زمان پایان جنگ سرد تاکنون رسیده است.

این در حالی است که کل سهم آسیا و اقیانوسیه در واردات بین‌المللی در بازه 2007 - 2011 معادل 44 درصد بود.

همچنین سهم کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس از 17 درصد به 29 درصد افزایش یافته که بسیار بیشتر از اروپا با سهم 11 درصدی و قاره آمریکا با سهم ۸.۶ درصدی و آفریقا با سهم ۸.۱ درصدی بوده است.

پیتر وزمن، محقق ارشد موسسه SIPRI گفت: به رغم قیمت پایین نفت کشورهای منطقه خاورمیانه در سال 2016 به سفارش میزان بیشتر سلاح پرداختند زیرا آن را برای جنگ‌ها و تنش‌های منطقه‌ای ضروری می‌دانستند.

SIPRI اعلام کرده در پنج سال گذشته صادرات و واردات جهانی سلاح رکورد جدیدی را از سال 1950 تاکنون تجربه کرده است.

عربستان دومین وارد کننده بزرگ سلاح در جهان پس از هند بوده است. این در حالی است که هند برخلاف چین هنوز تولید سلاح در سطح ملی ندارد.

همچنین آمریکا همچنان بزرگترین صادر کننده سلاح جهان با سهم 33 درصد از بازار بالاتر از روسیه با سهم 23 درصدی، چین با سهم ۶.۲ درصدی و فرانسه با سهم 6 درصدی و آلمان با سهم ۵.۶ درصدی است.

این پنج کشور عامل تقریبا 75 درصد صادرات سلاح‌های سنگین جهان بوده‌اند.

آمریکا و فرانسه تامین کنندگان اصلی سلاح برای خاورمیانه بودند در حالی که روسیه و چین تامین کنندگان اصلی سلاح برای آسیا بوده‌اند.