در فاصله چهار روز مانده تا آغاز رسمی مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان در ایران، خیلی از اقدامات برای برگزاری این رویداد نهایی شده اما همچنان در بخش مالی مشکلاتی وجود دارد.

به گزارش مرور نیوز، شطرنج ایران به زودی میزبان بزرگترین رویداد جهانی این رشته در بخش بانوان است. این رویداد یعنی مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان از 22 بهمن ماه با برگزاری مراسم افتتاحیه در تهران آغاز می شود و تا 13 اسفندماه به صورت متوالی ادامه خواهد داشت تا در نهایت برترین های این دوره از میان 63 بازیکن شرکت کننده، مشخص و معرفی شوند.

برای میزبانی مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان، فدراسیون شطرنج خیلی وقت پیش از این پیشنهاد خود را به مقامات فدراسیون جهانی (فیده) مطرح کرد تا اینکه حدود چهار ماه پیش فیده با درخواست برگزاری این رقابت ها در ایران به طور رسمی موافقت کرد؛ در حالی‌که هندی ها نیز متقاضی برگزاری این رقابت ها بودند. از همان زمان فدارسیون ایران برنامه های خود را برای برگزاری این رویداد که از معتبرترین و مهمترین رقابتهای شطرنج زنان جهان و بزرگترین میزبانی تاریخ ورزش بانوان ایران به شمار می رود، آغاز کرد به طوری که در فاصله چهار روز مانده به آغاز این مسابقات، خیلی از شرایط برای این میزبانی کاملا مهیا شده است اما هستند مسائلی که هنوز ابهاماتی دارند؛ به خصوص در بخش مالی.

کاهش فهرست بازیکنان به خاطر مخالفت و مرگ!
باوجود برخی مخالت ها که به خاطر برگزاری مسابقات در ایران و لزوم حضور محجبه در جریان رقابت ها مطرح شده بود، در نهایت58 بازیکن فهرست اصلی مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان برای حضور در دوره جدید این رقابت ها به طور رسمی اعلام آمادگی کردند. تنها 6 بازیکن از حضور در تهران امتناع کردند، از جمله «هو ایفان» شطرنجباز چینی که قهرمانی جهان را در اختیار دارد و پیش از این گفته بود تصمیمی برای حضور در این دوره مسابقات ندارد. اولین شطرنجبازی که مخالفت خود را نسبت به میزبانی ایران برای مسابقات قهرمانی زنان جهان اعلام کرد، «نازی پاکیدزده» شطرنجباز گرجستانی الاصل آمریکا بود.

اما بودند بازیکنانی که به رغم مخالفت اولیه، نام خود را در فهرست نهایی مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان قرار دادند مانند «کوری دیزی» از پرو.

موضوع جالب توجه دیگر تصمیم متفاوت دو خواهر اوکراینی بود. «آنا موزیچوک» و «ماریا موزیچوک» دو شطرنج باز اول و دوم اوکراین هستند که نام هر دو در فهرست فیده برای مسابقات زنان جهان قرار داشت. «آنا» برای شرکت در مسابقات ایران اعلام آمادگی رسمی کرد اما خواهر وی که از نظر ریتینگ (سطح بندی) پائین تر از او و در رده دوم اوکراین است از این کار امتناع کرد. مخالفت با برگزاری مسابقات در ایران دلیل تصمیم ماریا بوده است.

در هر صورت فیده به جای بازیکنان غایب در مسابقات قهرمانی زنان جهان، نفرات دیگری را از فهرست رزرو جایگزین کرد و اینگونه فهرست 64 نفره مسابقات تکمیل و نهایی شد. هرچند مرگ «آدلا فویسور» شطرنجباز رومانیایی و عدم جایگزین کردن بازیکن جدید از سوی فیده به خاطر انجام قرعه کشی مسابقات، فهرست بازیکنان را به 63 نفر کاهش داد.

مهمانان از امروز می آیند
زمان اصلی برای ورود بازیکنان شرکت کننده در مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان یک روز مانده به زمان افتتاحیه یعنی روز پنجشنبه است. بیشتر بازیکنان در این روز وارد تهران می شوند اما هستند بازیکنانی که خیلی زودتر به ایران می آیند یا اصلا به مراسم افتتاحیه نمی رسند. «دنارا سادوا کاسووا» از قزاقستان اولین شطرنجباز شرکت کننده در مسابقات قهرمانی زنان جهان است که امروز (سه شنبه) وارد ایران می شود. حدود پانزده - شانزده بازیکن هم فردا به ایران می رسند و سایر آنها پنجشنبه به کشورمان سفر می کنند. البته از میان 63 بازیکن شرکت کننده در این رقابت ها، یک نفر است که بعد از افتتاحیه روز جمعه به ایران می رسد.

چهره ها هم هستند
علاوه بر بازیکنان شرکت کننده در رقابت های شطرنج قهرمانی زنان جهان، چهره های ورزشی مطرح و مقامات سیاسی هم هستند که مهمان شطرنج ایران خواهند بود. «کیسان ایلیم ژینوف» رئیس روس فدراسیون جهانی شطرنج و «جفری بورگ» مدیر اجرایی فیده همراه با تعدادی دیگر از مقامات این فدراسیون مانند خزانه دار و معاونان بخش های مختلف برای افتتاحیه مسابقات به ایران سفر می کنند و طی برگزاری چند دیدار از دور اول رقابت ها نیز مهمان کشورمان خواهند بود.

علاوه بر این برخی بازیکنان مطرح شطرنج جهان نیز به عنوان مربی، شرکت کنندگان در این رقابت ها را همراهی خواهند کرد؛ از جمله «آنیش گیرلی»، شطرنجباز هلندی که رنکینگ هشتم جهان را در اختیار دارد.

بسیاری از مسئولان فدراسیون شطرنج کشورهای مختلف نیز قرار است برای حضور در افتتاحیه و رقابت های دور اول به کشورمان سفر کنند اما در این میان حضور برخی شخصیت های سیاسی هم قابل توجه است از جمله رئیس جمهور مولداوی و خواهر پادشاه تایلند.

استقرار شبکه های خبری آسیایی و اروپایی در تهران
فدراسیون شطرنج برای پوشش مناسب مسابقات قهرمانی زنان جهان هماهنگی لازم را با فیده انجام داده است. بخشی از سایت این فدراسیون به این رقابت ها اختصاص داده شده که فعلا به زبان انگلیسی بوده و قرار است به صورت آنلاین مسابقات و نتایج آن را پوشش دهد. علاوه بر این نمایندگان شبکه های خبری از کشورهایی همچون آلمان، چین و فرانسه نیز طی مدت زمان برگزاری مسابقات در تهران مستقر خواهند شد تا این رویداد بزرگ را پوشش خبری دهند.

همه ایران در تهران
سالنی که ویژه برگزاری مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان در نظر گرفته شده و نماینده فیده هم استانداردهای آن را تائید کرده است، در محل هتل اسپیناس پالاس قرار دارد و قرار است بازیکنان و مهمانان فدراسیون شطرنج نیز در همین هتل اقامت داشته باشند. سالن مورد نظر برای برگزاری مسابقات روز گذشته در اختیار فدراسیون گذاشته شد تا طراحی های مورد نظر در آن اجرا شود.

طراحی محل برگزاری مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان به گونه ای است که معرف بسیاری از جاذبه های گردشگری ایران خواهد بود،؛ بر این اساس در طرح اولیه که ویژه هر یک از میزهای مسابقات ارائه شده از تصویر جاذبه های گردشگری ایران استفاده شده است. این تصاویر پشت هر یک از میزها به طور جداگانه نصب خواهد شد. دیگر اینکه برای هر یک از صفحات شطرنج نور ویژه ای در نظر گرفته شده است. این طرحی است که الگوی آن از مسابقات مردان جهان و فینال آن گرفته شده است.

خیلی خوب، خیلی بد
فدراسیون شطرنج با اقداماتی که از یکی دو ماه پیش آغاز کرد و طی هفته های گذشته زمان بیشتری برای آنها گذاشت، شرایط را برای بزرگترین میزبانی تاریخ ورزش بانوان ایران مهیا کرده است به گونه ای که تمام هماهنگی ها برای صدور به موقع ویزا، جلوگیری از مشکلات تردد با انتخاب هتلی که سالن مسابقات و محل استقرار بازیکنان در آن باشد، تعبیه شدن امکانات مناسب و به روز در سالن محل برگزاری مسابقات، پذیرایی بدون مشکل از شرکت کنندگان و ... انجام شده است اما در فاصله چهار روز مانده به مسابقات، مشکل اصلی هنوز به قوت خود پابرجاست.

مسائل مالی، مشکلی بود که از همان ابتدا فدراسیون شطرنج با آن مواجه بود. بابت میزبانی مسابقات قهرمانی زنان جهان، ایران باید 540 هزار دلار به عنوان حق میزبانی و جوایز بازیکنان به فیده پرداخت کند. این مبلغ جدا از هزینه هایی است که فدراسیون ایران باید بابت کادر اجرایی مسابقات، محل استقرار و برگزاری دیدارها و ... تامین کند.

فدراسیون ایران باید خیلی وقت پیش از ایران بیش از نیمی از 540 هزار دلار را به حساب فیده واریز می کرد اما به خاطر مشکلات مالی از انجام آن بازماند و هنوز هم موفق به انجام آن نشده است. البته طی روزهای اخیر این فدراسیون با سه اسپانسر به توافق هایی رسیده است اما هنوز پولی رد و بدل نشده تا از آن برای واریز به حساب فیده استفاده شود.

در هر صورت فدراسیون شطرنج ایران در کنار شرایط خیلی خوبی که برای میزبانی مسابقات زنان جهان مهیا کرده، با این شرایط خیلی بد مالی هم مواجه است که البته امید می رود تا پیش از افتتاحیه روز جمعه برطرف شود.