مذاکره کنندگان سوری از دولت و مخالفان پس از دیدارهایی جداگانه با نماینده ویژه سازمان ملل در ژنو اولین دور مذاکرات صلح را پس از تقریبا یک سال وقفه آغاز کردند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، بشار جعفری، سفیر سوریه در سازمان ملل که ریاست هیات مذاکره کننده دولت سوریه را بر عهده دارد دیداری جداگانه با استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در ژنو داشت.

بشار جعفری و نصر الحریری، رئیس تیم مخالفان سوری با رسانه‌ها درباره مذاکرات خود با دی‌میستورا صحبتی نکردند.

دی‌میستورا پس از این دیدارهای جداگانه میزبان نشستی با حضور دو طرف بود.

دیدار میان دی‌میستورا و بشار جعفری، رئیس هیات دولت سوریه نزدیک به یک ساعت به طول انجامید و پس از آن نصر الحریری، رئیس هیات مخالفان و اعضای دیگری از این هیات برای دیدار با نماینده سازمان ملل وارد مقر این سازمان شدند.

بعد از آغاز رسمی مذاکرات برخی منابع در هیات‌های شرکت کننده اعلام کردند که برگزاری این گفت‌وگوها در هاله‌ای از ابهام است و سازمان ملل تا کنون طرحی برای برگزاری مذاکرات مستقیم میان دولت و مخالفان اعلام نکرده است. علاوه بر هیات مذاکره کنندگان مخالف سوریه و ائتلاف ملی سوریه و گروه‌های مسلح مخالف دو هیات به نمایندگی از مسکو و قاهره نیز در این گفت‌وگوها شرکت می‌کنند؛ هر هیات سه عضو اصلی و دو مشاور را شامل می‌شود.

بشار جعفری در پاسخ به خبرنگاران در مورد برگزاری مذاکرات مستقیم با هیات مخالفان صحبت نکرد اما اعلام کرد که هیات دولت شامل 11 عضو از جمله مشاور وزیر خارجه، سفیر سوریه در ژنو و چند تن از اعضای پارلمان و مسئولان دولتی شرکت می‌کنند. در همین راستا مشاور عالی هیات مخالفان سوریه در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز گفت: هیات دولت سوریه با روند انتقال سیاسی مخالف است.

وی افزود: ما طرح کاملی را برای انتقال سیاسی در جریان مذاکرات داریم.