موسسه "سرویس‌های متحد سلطنتی" در گزارشی هشدار داده کرملین در حال تقویت توان نظامی دریایی خود به شیوه‌ای است که ممکن است مانع تحرک آزاد ناتو در دریاها شود و برای غرب خطر وجودی ایجاد کند.

به گزارش مرور نیوز، به نوشته روزنامه دیلی میل، در گزارش این موسسه انگلیسی ادعا شده: روسیه ممکن است زیردریایی‌ها و کشتی‌های جدید را برای انجام حملات زیردریایی با هدف فلج کردن اروپا به آبهای آزاد اعزام کند. به طور مثال روسیه ممکن است کابل‌های ارتباطی مستقر در بستر اقیانوس‌ها را که داده‌های نظامی و تجاری میان آمریکا و اروپا از طریق آنها منتقل می‌شوند قطع کند یا سکوهای نفتی در دریایی شمال را هدف گیرد.

در این گزارش آمده است: این بدان معناست که پیش از آنکه خیلی دیر شود ناتو باید برای مقابله با جنگ ترکیبی روسیه در دریا آماده شود تا کنترل خود در دریاها را از دست ندهد.

این هشدار پس از آن مطرح شد که اعلام شده بوریس جانسون، وزیر امور خارجه‌ انگلیس به عنوان اولین وزیر خارجه این کشور در پنج سال اخیر، اواخر سال 2017 به مسکو سفر می‌کند.

این گزارش توسط موسسه "سرویس‌های متحد سلطنتی" تهیه شده که شامل روسای سابق از جمله آدمیرا جیمز استاوریدیس و ژنرال فیلیپ بریدلاو دو تن از فرماندهان سابق ناتو است.

در این گزارش آمده است: معرفی کلاس‌های جدید زیردریایی‌ها و موشک‌های دوربرد مستقر بر روی کشتی بیانگر تغییر برجسته در سیاسیت‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه است. خرابکاری، اطلاعات غلط و جعل سند به اضافه نیروهای ویژه مرکز عملیاتی به سبک جماهیر شوروی را تشکیل می‌دهد که مجددا پدیدار شده است.

این روسای سابق نسبت به ماموریت‌های قابل تکذیب نیروهای روسی مشابه همان افرادی که در شبه جزیره کریمه یونیفرم‌های سبز بی نشان به تن می‌کنند، هشدار داد.

آنها گفتند روسیه ممکن است تظاهر کند این مبارزان ناسیونالیست،‌ عاملانی سرکش، تروریست و یا ملوان‌هایی هستند که در مرخصی به سر می‌برند و با اراده خود دست به چنین اقداماتی می‌زنند. همچنین حملات زیردریایی قابل انکار به کابل‌های ارتباطی در بستر اقیانوس‌ها یا ترمینال‌های ساحلی می‌تواند جریان اطلاعات جهانی و شبکه‌های مالی را تهدید کند.